Klockan 12 i dag, onsdag, lägger Transportfacket ner arbetet vid 23 terminaler inom DHL, Schenker och DSV. I morgon klockan 17 kontrar Bilarbetsgivarna med lockout mot bland annat chaufförer.
Samtalen med medlare bröt samman i natt och i dag på morgonen har det inte förekommit några samtal mellan parterna, uppger Transports presskontakt Gabriel Dahlander.

Han uppger att den avgörande stridsfrågan gäller regler för arbetsgivarnas användning av bemanningsföretag.
– När det gäller löneökningar och avtalsperiod kan vi komma överens. I bemanningsfrågan kräver vi samma regler som i Handels partihandelsavtal, säger Gabriel Dahlander.

I Handels avtal infördes regler om bemanningsföretag 2010 och 2012. De reglerar dels förfarandet när en arbetsgivare vill hyra in personal samtidigt som det finns uppsagd personal med företrädesrätt till återanställning, dels en förhandlingsordning inför anlitande av bemanningsföretag.

Handels ordförande Lars-Anders Häggström försvarar utformningen.
– Våra avtalsskrivningar fungerar bra och har lett till få tvister. Om konflikten handlar om att införa exakt samma skrivningar som vi har så står vi bakom Transports krav, säger han.

Från olika håll inom LO har det kommit kritik mot Transport i samband med konfliktvarslet. IF Metalls ordförande Anders Ferbe kritiserade Transport för att kräva högre löneökningar än industriarbetarna fått.

Handels ordförande Lars-Anders Häggström vill inte kommentera Transports lönekrav.  När det gäller Kommunals varslade konflikt med Sveriges Kommuner och Landsting har han en annan inställning.
– Kommunal driver berättigade krav som ligger helt i linje med LO:s samordning. De har vårt fulla stöd, sa Lars-Anders Häggström i samband med Kommunals varsel den 15 april.
På Kommunals område hotar strejk att bryta ut på måndag den 29 april.