Carin BlomHur kommer butiksjobbet förändras i framtiden?
– Kunderna är oerhört kunniga och krävande i dag, många har gjort sin research innan de går till butiken. Det ställer höga krav på de anställda som kan komma att få jobba mer som rådgivare, med att hålla kurser eller liknande.

Är tjänstefiering en del av lösningen, alltså att butiker erbjuder tjänster till en vara?
– När det inte finns plats för fler köpcentrum och längre öppettider är tjänstefiering en möjlighet.
– Vi kan se att tjänstesektorer som restauranger och resor växer på bekostnad av detaljhandeln. Handeln måste hitta nya vägar.

Hur går det ihop med lågprisjakt och att kunderna gör mer av butiksjobbet genom självskanning?
– Kunderna är väldigt diversifierade. Ena dagen handlar de lågpris, andra dagen kan de gå till en personal shopper och lägga 7 000 på kläder. Det är ingen motsättning, utan ett komplement.

Fotnot: HUI Research bedriver forskning och konsultverksamhet om handel och turism.