Det är mycket kunder men ingen personal syns till. Först vid tredje varvet ladan runt hittar vi äntligen en kille som har med skoavdelningen att göra.

Men ganska snart fattar vi att oss kan han inte hjälpa. Han har noll koll på sortimentet och ingen aning om vilka märken som finns i stora storlekar. Vi pekar på måfå i hyllorna, han kollar på lagret. Men det blir nej på alla försök.

Svettiga och uppgivna går vi ändå till den något mindre ladan mittemot i samma köpcentrum. Där sjunker modet ännu lite mer. Det ser inte ut att vara lika stort utbud på hyllorna. Fullt med kunder är det också. Men bingo, det finns personal! Vi får direkt kontakt med en ung tjej och ställer återigen frågan: Har ni några gympaskor i sonens storlek?

Inom tio minuter är vi på väg till kassan med en skokartong och lite annat vi hittar på vägen dit. Den unga tjejen visste precis: de här märkena är lite större i storlekarna, de här är lite mindre, de här passar breda och stora fötter. En tur till lagret, sen har sonen skor att prova, varav ett par är perfekta. Väldigt lättade och mycket nöjda lämnar vi sportlada nr 2.

Det kan ha varit slumpen, alla sjuka och ingen vikarie eller nåt sånt i lada nr 1. Men resultatet blir ändå detta: Vi går inte tillbaka. Nästa gång vi behöver skor- eller träningskläder går vi direkt till butiken där vi blev proffsigt bemötta och hjälpta av en kunnig och vänlig person.

Många av er läsare får chansen att vara riktigt, riktigt duktiga på ert jobb. Till stor del handlar det om att företaget man jobbar på ger en chansen, genom utbildning, rätt bemanning och att ge ansvar. Såna goda exempel tycker vi om att beskriva. Det kan ju ge inspiration och hopp till andra. I det här numret, till exempel, besöker vi en butik där ett enda köp kan ta veckor. Gissa om det krävs tålamod och rätt kunskap för att sälja dyrgriparna där (reportaget här)!

Anställdas kompetens är superviktig. Det vet både företagens och de anställdas centrala organisationer, alltså arbetsgivarorganisationen Svensk Handel och fackförbundet Handels. Att jobba i butik kräver yrkeskompetens. Det handlar om kunskap, säljteknik och kundbemötande. Det bör man satsa på och ge bra lön för, för att locka folk till yrket och för att de sedan ska stanna kvar.

Lyssna på kunderna. De visar med fötterna att det lönar sig att satsa på de anställda.