Hallå där Stefan Hyttfors
... talare och trendspanare som föreläste om framtidens butik på Butiksleverantörmässan i Kista i förra veckan.
Varför tror du att globaliseringen kommer att påverka butikernas framtid?
– Med internet befinner vi oss alla i samma ”stad”, i cyberrymden. Jorden har krympt och vi kan handla med varandra på ett sätt som inte var möjligt tidigare, vi kan interagera, byta tips och tjänster direkt med varandra globalt.
– Vi blir samtidigt allt mer medvetna och kräsna och kan snabbt välja att gå från ett bolag till ett annat, vilket kan förändra en hel bransch över en natt, även detaljhandeln.
Du hävdar att hållbarhet är utslagsgivande i framtiden, hur då?
– Det viktigast i framtidens butik är inte kortsiktig lönsamhet utan långsiktiga relationer med kunderna. De butiker som fortsätter att konkurera med pressade priser kommer att få det svårt. En kunnig butikspersonal med ett genuint intresse att ge äkta service, är det som kommer att efterfrågas.
– Handla kan man göra över nätet, till butiken kommer man att vilja gå för att få hjälp och information. När produkter blir allt likvärdigare till pris och funktion blir relationerna och upplevelsen desto viktigare. Som i Apples butiker, där kunden kan sitta och leka, undersöka och inspireras, vara med och utveckla, istället för att bara köpa.
– För dagligvaruhandelns del gäller det att skärpa sig. Många har gjort ett uruselt jobb genom att erbjuda riktiga skitprodukter för att själva bli miljonärer. Det genomskådar folk och efterfrågar istället ursprungsmärkningar och småskalighet. Det finns matvarukedjor i USA som växer enormt för att de satsar på hållbarhet på riktigt, både vad det gäller djurhållning och hälsa.
– Krass marknadsekonomi och rå kapitalism är passé, de företag som törs börja se åt ett nytt håll är vinnarna i framtiden. Klädmärket Patagonia som uppmanar sina kunder att köpa mindre eller butikskedjan Nudie Jeans som lagar byxor gratis för att kunderna ska slippa köpa nya, är på rätt spår.
Tekniken då, hur påverkar den framtidens butik?
– Som kunder kommer vi snart att kunna koppla upp oss till butiken direkt via glasögon eller kontaktlinser, eller via implantat inne i kroppen. Avancerade algoritmer räknar ihop all data om ens sömn, mat, puls, vilka bilder man la upp i morse, vilken musik man lyssnade på, vilka köp man gjort den senaste tiden. Utifrån det skräddarsys individuella erbjudanden i butiken i realtid.
Vad händer med butikspersonalen?
– Många kommer att bli överflödiga, i lager och i butik. Titta bara på näthandelföretaget Amazons huvudlager, där försäljningen förra julen uppgick till 26 miljoner varor per dygn, vilket är mer än 400 varor i sekunden, där det i stort sett bara är robotar som sköter plockning och packning. Det är en trend som kommer att öka.
Men kan man förutspå framtiden?
-Det viktigaste när det gäller framtiden är förmågan att anpassa sig till förändring. Framtiden är ingen spådom utan något vi själva skapar.