– Jo men jag är nog ganska framåt och framförallt är jag fokuserad på kundens behov, säger Ann-Marie Haglöf, apropå de egenskaper som lyfts fram i nomineringen.

Hon är envis också.
– Om jag har bestämt mig för att sälja en viss produkt en viss dag, då går jag in för det. Till exempel våra nya smycken som är utprintade med 3d-skrivare, helt galet stora och fantastiska. Men det gäller att hitta en kund som klickar med de väldigt speciella ringarna. Och då måste jag luska lite, för kunden kanske inte är ute efter just dem när de kommer in här.

Det var intresset för inredning och design som ledde till det första jobbet i butik för 20 år sedan. Men Ann-Marie förstod snart att även försäljning handlar om kreativitet. Att hitta det där ibland dolda behovet hos kunden har vuxit till en passion.
– Många kommer in här utan att veta exakt vad de vill ha. Då gör jag en behovsanalys. Det gäller att vara kreativ för att hitta en lösning för just den kunden. Som att en vacker assiett kan fungera som värmeljusfat, eller att ett tidningsställ om man vänder på det kan användas som ställ för LP-skivor.
– Det är ofta tankeprocesser som jag gör tillsammans med kunden när vi letar runt i butiken. Det är kul, särskilt när kunden går härifrån lika överaskad och nöjd över resultatet som jag.

Ett plus är att Designtorget i sig säljer produkter som ofta har dubbeltydiga användningsområden och är formgivet på ett innovativt och annorlunda vis. Ann-Marie gillar mixen av ny unik svensk design blandat med finurliga bra-att-ha-prylar. Hon vet att ett spontanbesök ofta bara handlar om att få en rolig upplevelse, att stå och plocka lite med grejerna. De kunderna gäller det att fånga upp, utan att pracka sig på.
– I går kom det in en kund som frågade efter en tandborstmugg. Vi började prata och det slutade med att han gick ut ur butiken med en ljusstake i betong.
– Att vara ute på golvet med kunderna är som att vara på en scen och släppa allt, att bara vara här och nu, säger Ann-Marie Haglöf.

Och om du vinner?
– Då går jag fram och hämtar priset med en 3d-utskriven partyring på fingret.

Fakta

Ann-Marie Haglöf

Ålder: 46 år.
Arbetsplats: Designtorget Kulturhuset, Stockholm.
Aktuell som: Nominerad till Årets butikssäljare. Utnämningen äger rum den 12 maj under Retail Award-galan, på Cirkus i Stockholm.