Rekordmånga samtal till hjälptelefonen
Drygt 2 000 unga har hittills hört av sig till Fackets hjälptelefon. Det fina vädret har gjort arbetsdagarna både stressiga och varma för sommarjobbarna.
Varje sommar förstärker LO sin fackliga hjälptelefon för att ta emot frågor från unga sommarjobbare. Sedan i maj har drygt 2 000 samtal och mejl kommit in. Det är dubbelt så många som förra året.
– Det har varit en fin sommar och fler turistar i Sverige. Det har varit mycket att göra i kiosker, butiker och caféer och sommarjobbarna har upplevt press, stress, tryck och värme. Det som är positivt är att fler ungdomar fått sommarjobb, säger Stefan Gradin, ansvarig för Fackets hjälptelefon.
Frågor från servicebranschen dominerar, som från butiker, kiosker och caféer. Dock märks en minskning i antal frågor från handeln sedan Handels öppnade sin egna fackliga rådgivning Handels Direkt. Där märker man dock ingen större skillnad från förra året.
– Vanligaste frågorna från unga med sommarjobb är lön, ob, anställningskontrakt, raster, provjobb utan betalning, semesterersättning, uppsägningar och det har varit fall där arbetsdagen eller anställningen avslutats i förtid för att varorna sålt slut, säger Jonas Palmberg, chef Handels Direkt.
Förutom hjälptelefonen har LO en årlig sommarkampanj då facket åker ut och pratar med sommarjobbare på deras arbetsplatser. I år har de träffat drygt 25 000 personer runt om i landet.
Fakta
Två telefonnummer för frågor
LO:s hjälptelefon har nummer 020-56 00 56. Fram till 31 augusti är öppettiderna 9-18, vardagar. Resten av året är öppettiderna mer begränsade och linjen kallas Facket Direkt.
Handels Direkt nås på 0771-666 444, vardagar 8-18, året om.