Anställda i citybutiker uppmanas att hångla
"Fortsätt att hångla med varandra". Det var budskapet till de drygt 200 butiksanställda i Västerås city som i fredags deltog i en utbildningsdag om kundbemötande och samverkan.
– Jo då, vi har börjat hångla med några butiker, svarar Kim Bakke Dahl, anställd hos Lotta Voltaire inredning, när hon är på väg ut från föreläsningssalen i Aros Congress Center.
Hon var en av cirka 200 deltagare som bänkat sig i hörsalen.
Bli bäst på att ge personlig service och hitta oväntade samarbetspartners var temat för föreläsningen, en av flera i en utbildningssatsning som pågått sedan 2010.
– Vi kallar det för hångel. Det handlar om att butikerna i city ska inspireras att hitta olika sätt att samarbeta med varandra, säger Maria Fors, vd för Västerås Citysamverkan som ligger bakom utbildningen.
Syftet är att hålla Västerås stadskärna vid liv som efter att ha blivit granne med flera stora externa shoppingcentrum riskerar att tappa kunder. Närheten till utbudet i Stockholm och närlliggande orter gör också sitt till, menar hon.
– Bra service och unika upplevelser är det som butikerna kan locka med. Vi har hittills lärt 700 butiksanställda vikten av att hångla med varandra.
I butiken Lotta Voltaire har uppmaningen att ”hångla” lett till en nära kontakt med modebutiken Ronströms som ligger snett över torget.
– De ska ha en modevisning i våra lokaler vilket känns som en riktig crossover, med hållbart svenskt mode, inredning och ekologisk mat, säger Kim Bakke Dahl.
I blomsterbutiken Amaryllis har alla anställda varit delaktiga i utbildningen sedan start och har satsat på flera gemensamma event med butikerna på samma gata.
– Vi ”hånglar” bland annat med Mästerblomman och rekommenderar varandra om vi inte har det som efterfrågas. I våras hade vi gemensam hattparad då tio florister från hela landet tävlade om vackraste huvudbonad, säger Moa Greijer Carlsson
Intersport har ännu inget konkret ”hångel”, enligt Sebastian Karlsson
– Däremot har det blivit en allmänt bättre stämning känns det som, både med mer folk i stan och att man hejar på folk som jobbar i andra butiker. Det gjorde man inte förut. Ett litet hej bara när man går förbi. Det känns som bättre sammanhållning då.
Fakta
Västerås Citysamverkan ägs av Cityföreningen, dvs butiker och restauranger tillsammans med fastighetsägare.
Under 2010 -- 2012 utbildades 500 anställda inom handeln i Västerås stadskärna med hjälp av EU-pengar.
I oktober i år gjordes ytterligare en utbildningsinsats med cirka 200 deltagare.
Satsningen har enligt Maria Fors, vd, inneburit att Västerås kunnat behålla många kunder trots de närliggande shoppingcentrumen Hälla och Erikslund.