Många butiker drar nytta av festivalyran när de olika deltävlingarna kommer till stan. Förutom kampanjer om Mello-mat, Festivalfrisyr och Festivalsound får personalen vara med och bidra till feststämningen.

Coop är sedan några år en av sponsorerna till Melodifestivalen. Butikerna utrustas med fjäderboor och glitterserpentiner. Ett år hade en av dem byggt en liten scen och körde schlagerkaraoke.

På Coop Konsum Avenyn i Göteborg, staden för första deltävlingen, har man satt upp en ballongbåge vid entrén och personalen har virat gröna fjäderboor runt halsarna.
– Jag hade också på mig en, men fick fjun i näsan, så det killade alldeles för mycket, säger Monica Bogren som står i spelet och posten och tycker att det är kul med lite glitter och glamour på jobbet.
Hon är ingen schlagerfantast, men kommer strötitta på lördag. Favoritschlagern?
– Jag gillar Stad i ljus. Jag gillar Körberg.

Även kedjan Elon är sponsor och där har personalen fått arbetskläder i skrikigare färger än vanligt. På arenorna vid respektive delfinal kommer anställda vara på plats i montrar med jippon.

Fakta

• Första Melodifestivalen hölls 1958.

• I år sänds den varje lördag med start 7 februari klockan 20.

• Första deltävlingen hålls i Göteborg, de andra i Malmö, Östersund och Örebro. Uppsamlingskvalet Andra chansen sänds i Helsingborg. Finalen går av stapeln i Stockholm 14 mars.

• Låten som vinner får representera Sverige i Eurovision Song Contest, den internationella finalen.

• Låtarna får inte framföras offentligt innan tävlingen. Huvudartistens sånginsats ska framföras live, men det är tillåtet med förinspelad körsång.

• Ett liveinstrument är tillåtet, annars är musiken förinspelad.