– Omsättningen för de redan existerande butikerna inom 1 kilometers radie ökar kraftigt, med 26 procent. Effekten avtar med avståndet från varuhuset, säger Helena Nilsson, doktorand i mikrodataanalys vid HUI Research och Högskolan Dalarna.

Hon berättar att det finns ekonomiska teorier om att framför allt varor som inte direkt konkurrerar med Ikea, till exempel mode, går extra bra i närheten av ett varuhus.

Helena Nilsson har i två undersökningar tittat på Ikeavaruhus i Kalmar, Haparanda, Karlstad och Göteborg. För kommunerna som huserar företaget är det en ren vinstlott. Omsättningen för sällanköpsvaruhandeln ökar i snitt med 20 procent och antalet anställda med 17 procent, Ikea medräknat.
– Däremot kunde vi se små negativa effekter i grannkommunerna. Omsättningen i sällanvaruköpshandeln minskade i snitt med två procent, säger Helena Nilsson.
Hon kunde inte hitta några effekter på den redan existerande detaljhandeln i stadskärnorna i en kommun där Ikea etablerat sig.