Handelsarbetsgivarnas frontfigur i kommande avtalsrörelse är en före detta statssekreterare med bakgrund i it-branschen som har ”svart bälte i shopping”.

Två år efter att Karin Johansson efterträdde Dag Klackenberg som vd för handelns arbetsgivare går det att se resultat av hennes främsta uppdrag: att göra Svensk Handel vassare och tydligare. Där ingår att påverka politiken, som i kampanjen ”Handelns löfte”, där man i våras kämpade för att bevara sänkningen av arbetsgivaravgifterna för unga.

Trots det beslutade riksdagen att stegvis slopa ungdomsrabatten. Men Karin Johansson ger sig inte.

– Vi är naturligtvis intresserade att diskutera andra åtgärder med regeringen, säger hon.

Efter sju år som statssekreterare i alliansregeringen vet hon hur man påverkar besluten.

– Det handlar om att förstå processen bakom.

Hon anser att handeln har en viktig roll för att ge jobb till människor som i dag står utanför arbetsmarknaden, inte minst nyanlända invandrare.

– Se på de strömmar som kommer till Sverige nu, många har låg utbildning. De enkla vardagsjobben måste bli fler, och här kan handeln hjälpa till.

En förutsättning är enligt Karin Johansson att ingångslönerna hålls låga. I kommande avtalsrörelse bör de inte höjas alls.

– Vi har ju inte haft någon inflation, det som var okej för tre år sedan ger lika stor köpkraft idag.

En av fackets hjärtefrågor i avtalsrörelsen handlar om trygga jobb. Men någon begränsning av visstidsanställningar vill Karin Johansson inte veta av.

– Visstid är en bra väg in på arbetsmarknaden för den som inte har jobb, och många går från visstid till tillsvidare. Vi måste sänka trösklarna till arbetsmarknaden, inte höja dem.

I frågan om rätt till heltid tycker Karin Johansson att fack och arbetsgivare har ett bra samarbete i den arbetsgrupp som slitit med problemet sedan 2010. Att utvecklingen i många butiker tvärtemot ambitionerna går mot färre heltider och fler deltider är en annan sak. Än tuffare lär det bli med högre arbetsgivaravgifterna för unga, tror hon.

– Över hälften av handlarna säger att höjningen gör att de måste dra ner.

Partihandelsavtalet blir en annan viktig punkt i avtalsförhandlingarna. Handels ledning har visat förståelse för att flexiblare arbetstidsregler kan behöva skrivas in i det centrala avtalet, men många lagerklubbar slår vakt om den makt som ligger i det lokala fackets ”veto”.

– Jag förstår att det är en utmaning, men det handlar ytterst om jobben. Vi ser utflyttning av lagerverksamhet och köpslående mellan kollektivavtal, där Transports avtal är mycket flexiblare. Ska vi behålla våra företag så måste vårt avtal bli mer flexibelt.

Enkla låglönejobb, osäkra anställningar och allt mer deltid. Hur rimmar den utvecklingen med bilden av handelns växande status som fack och arbetsgivare gemensamt gav uttryck för när de i början av sommaren skrev under det nya branschutvecklingsavtalet?

– Handeln behöver både högkvalificerade och enklare jobb. Vi måste få staten att förstå, både att handelsprogrammet på gymnasiet behöver utvecklas, och att det behövs mycket mer högre utbildning och forskning om handeln.

Förhandlingarna 2016 blir första gången som Karin Johansson och Susanna Gideonsson leder handelns parter i en avtalsrörelse. Deras företrädare Dag Klackenberg och Lars-Anders Häggström hade en omvittnat god personlig relation. Samtidigt har facket ibland klagat över att Svensk Handel varit bakbundet av huvudorganisationen Svenskt Näringsliv. Hur blir det nu?

– Jag tycker att jag och Sanna har ett bra samarbete. Mitt uppdrag har varit att bli en starkare röst i Svenskt Näringsliv, och med inflytande följer ansvar. Vi står upp för lönemärket som sätts av industrin.

Möte med

Karin Johansson

Ålder: 59 år.

Bor: Lägenhet i Vasastan, Stockholm.

Jobb: Vd på Svensk Handel.

Lön: 175 000 kr/mån. (Källa SvD)

Bakgrund: Socionom, karriär inom it, sju år som statssekreterare på socialdepartementet under Göran Hägglund (KD).

Familj: Make, två vuxna söner, fyra barnbarn.

Fritid: Trädgårdsodling vid skärgårdshuset, barnbarnen.

Läser: Mycket. ”Sophies historia” och ”Jag heter inte Mirjam” är två aktuella favoriter.

Som kund: Impulsiv. Har enligt maken ”svart bälte i shopping”. Senaste fyndet var en handväska.