När doften tränger in i näsan börjar tankarna sväva iväg. Lördagsmorgon, långfrukost och brunch är ord som hinner passera medan vi sick-sackar oss mellan mjöliga plåtar och varma stickvagnar fram till avdelningens egna bageridel.

– Jag känner det inte alls faktiskt. Det är en arbetsskada, säger avdelningsansvariga Martina Wennberg under gångturen.

– Men det är tur att du säger att det luktar gott, det är faktiskt inte alla bagerier som gör det, fyller Per Ola Bertilsson i när vi ett ögonblick senare ser honom förbereda en stor sats med surdegsbröd.

Filosofin bakom arbetet är enkel: här ska finnas något för alla smaker – något som åter- speglas i avdelningens stora utbud av både bake-off, påsbröd och butiksbakat. Den sistnämnda delen sköts av Per Ola Bertilsson, tidigare ägare av ett lokalt välkänt bageri, och som numera anställts av Coop för att baka på plats i butiken. Tårtor och bakelser tar man in från lokala leverantörer.

– Jag tror starkt på kombinationen vi har. Per Olas surdegsbröd är jättepopulärt hos vissa. Andra håller fast vid sina hönekakor. Bredden är jätteviktig, säger Martina Wennberg.

Hon vet vad hon talar om. I över 25 år har Martina Wennberg arbetat med bakverk och bröd. Fram till för fem år sedan som anställd på ett bageri, och numera som brödavdelningsansvarig på Coop Forum. 

– Min mamma bakade hemma hela tiden så mycket kommer därifrån. Jag sommarjobbade på Skällinge bageri 1989 och fick sedan fast där. Jag var kvar fram tills jag fick möjligheten att börja här, säger hon.

Hon lyfter fram kundkontakterna och den kollektiva känslan som arbetsplatsens stora fördelar. Varje vecka har hon möten med ansvariga från butikens andra avdelningar och diskuterar alltifrån schemaläggning till nya produkter. Att arbetstiderna är något mer humana än på ett traditionellt bageri är också ett stort plus.

– Tidigare började jag tre på morgonen. Nu startar arbetsdagen oftast fem eller sex. Det är skönt när man har barn och familj.

På brödavdelningen arbetar två heltider, fyra deltider samt extrapersonal under hel- ger och semestertider. På sommaren nära på fördubblas butikens omsättning på grund av alla campare som då besöker Varberg.

Martina Wennberg skulle gärna se fler heltider på avdelningen, samtidigt har hon svårt att se hur det ska lösas schemamässigt under de intensiva helgerna. För att satsa krävs också personal som man vet kommer att hänga med ett tag och som inte slutar för exempelvis studier.

– Just nu tycker jag det fungerar väldigt bra med den lösningen vi har. Det är ett bra gäng med en fin gemenskap. Även om jag gillar kundkontakten är det skönt att kunna gå in till bageriet, ”gömma” sig lite med kollegorna, säger Martina Wennberg.

Trots tonvikten på bredd brinner personalen såklart extra för de egna produkterna. Martinas favoritdagar är måndag och tisdag eftersom hon då börjar dagarna med att baka småkakor.

– Det känns bra när man ser att kunderna tar våra hembakta kakor för 33.95 i stället för de fabriksgjorda 10-kronorskakorna i hyllan bredvid, säger hon och fortsätter:

–Vi skulle vilja göra mer, pröva fler kaksorter, bullar och bröd. Men det handlar om att få volym i försäljningen.

Även bagaren Per Ola Bertilsson kan ibland sakna den kreativa friheten som fanns i det lilla bageriet, på Coop blir det lite mer ”stordrift”.

– Förut kunde jag bestämma mig när jag kom in på morgonen vad jag skulle baka och sen sätta en prislapp på brödet direkt. Här gör jag ungefär 250 surdegslimpor varje dag, sommartid upp mot 500. Men jag förstår varför, det måste gå runt, säger Per Ola Bertilsson.

Stordrift eller ej. Känslan av att befinna sig på ett lokalt bageri, trots att det egentligen rör sig om en stormarknad, är ändå stark. Ute vid brödhyllorna stöter vi på stamkunderna Ingmarie och Lars Backlund. Varje vecka åker de från andra sidan stan för att handla här.

– Personalen är supertrevlig och utbudet är jättebra. Bertilssons bröd har vi köpt ända sedan barnen var små. När det dök upp här igen blev vi överlyckliga, säger Ingmarie Backlund, samtidigt som medarbetaren Elin Andersson räcker henne några färska kanellängder.

I november förra året byggdes brödavdelningen om. Dels för att få kunderna att cirkulera mer, men också för att presentera utbudet bättre. I dag påminner avdelningen om ett saluhallstorg, inramat av kakelmönstrade skyltar och stora svarta lampor i modernt snitt.

Ombyggnationen och satsningen på det egna bageriet har gett utdelning, både ekonomiskt och i form av uppmärksamhet från kunder och branschfolk. I slutet på september reste delar av personalgruppen till Stockholm för att motta priset för årets brödavdelning på branschfesten Dagligvarugalan 2015. Otroligt kul, menar Martina Wennberg.

–Vi firade ordentligt både under kvällen, samt med tårtbjudning i butiken efteråt. Återigen handlade det mycket om helheten och bredden. I juryns nominering tryckte man på just det, säger hon. 

Fakta Coop forum Varberg

Stormarknaden har 76 fastanställda och omkring 40 visstider. Av de fastanställda jobbar 16 heltid. Nio av dessa har avdelnings- ansvar. Personalen har lön enligt kooperativa stormarknadsavtalet.

Enligt Handels Halmstadsavdelning erbjuder butiken främst kontrakt på 30 timmar per vecka, inte 38 timmar och 15 minuter så som står i avtalet. Samtal pågår mellan parterna i frågan.

Butiken öppnade 2010. När Systembolaget öppnade 2012 i lokalen bredvid ökade omsättningen med 30 procent.

På sommaren nära på dubblas försäljningen, mycket tack vare alla sommarcampare som då besöker Varberg.

Alla avdelningar i butiken har en avdelningsansvarig. Dessa får ett individuellt lönepåslag.