600 flyktingar har flyttat in på ett boende en kilometer från Ica Maxi Hälla i Västerås. De kommer till butiken för att handla mat, men också för att få svar på alla frågor man som nyanländ kan tänkas ha. Hur får jag igång telefonen, hur ser bussförbindelserna ut, hur växlar jag pengar?
– Vi har gjort vårt bästa, men det har varit svårt eftersom de inte kan engelska, säger Petra Olofsson som jobbar i kassan.
– De kommer med euro som vi inte tar emot, vi har försökt få dem att förstå upplägget med kösystem och vad som är ingång och utgång, säger hon.
Petra Olofsson sitter även i fackklubbens styrelse och ser bara positivt på tolken, som ett sätt att underlätta både för dem som jobbar på Ica och flyktingarna.
 
Tolken heter Rawaa och kan fem språk. Hon har ett bord i entrén där hon svarar på frågor. Det var när Ica hörde talas om en arbetslös volontär på Röda Korset som de kom på idén att anställa henne.
 
Men är det verkligen Icas ansvar att hjälpa flyktingar?
– Nej, vi anser inte det, men måste göra det här för att lösa situationen. Vi har pratat med kommunen, Migrationsverket och företaget som driver flyktingboendet, men ingen vill ta tag i frågan. För oss är det akut. Alla extra frågor tar tid från vår ordinarie verksamhet, säger butikschef Måns Hemmingsson.
 
Han säger att tolken jobbar kvar ”så länge behovet finns”.