– Besvärliga kunder är ett av de största arbetsmiljöproblemen för våra medlemmar. Det beror ju såklart på var man jobbar men det finns anställda som inte orkar jobba kvar inom handeln på grund av besvärliga kunder, säger Krister Colde, arbetsmiljöombudsman på Handels.

Även Johan Bark, arbetsmiljöexpert på arbetsgivarorganisationen Svensk Handel, säger att frågan är central för dem.

– Vi ska snart släppa en uppdaterad ”säker i butik”-utbildning, genom Handelns arbetsmiljökommitté. Förut har vi mest pratat om rån men i den nya versionen pratar vi mer om hur man hanterar reklamationer och situationer som kan uppstå där, för att poängtera att detta är viktigt.

Han säger att många företag har policys för hur man ska hantera missnöjda kunder och byte av varor.

– Jag kan inte uttala mig om någon trend men många kunder tror att de har mer rättigheter än vad de har. Du har till exempel inte rätt enligt lag att byta ett par byxor som sitter dåligt. Men många butiker har det som policy ändå för att ge bra service trots att kunden inte har rätt.