– Julhandeln har börjat redan nu, det är svettigt. Det kommer mycket stora paket med leksaker och sådant, säger Sylvia Lenffer, som är ansvarig för posten på Ica i Huskvarna.

För tre år sedan pratade Handelsnytt med henne. Även då stod ett e-handelsrekord på tröskeln. Butiken hade just inrett ett extrarum bakom panten för att få plats med alla paket.

– Vi får ta in extra lösa hyllor nu. Det har väl blivit en ny hylla per år. Om man jämför med för tre år sedan känns det att det blivit mycket mer. Även de äldre har lärt sig det där med datorn, säger hon.

Inför julen för tre år sedan dubbelbemannade butiken posten och så kommer det bli i år igen.

Svenskarna planerar att julhandla för 20 miljarder kronor i år. 6,2 miljarder av dessa förväntas komma via e-handel, en ökning med 24 procent jämfört med förra året. Det visar en undersökning från Postnord.

Postnord räknar med ett högt tryck hos ombuden och har anslutit fler butiker som postombud.

En annan högtid för e-handeln kommer redan 25 november. Då infaller Black Friday – en från början amerikansk tradition som växer sig större i Sverige för varje år.

Black Friday är USA:s största rea- och shoppingdag som tillsammans med e-handelsdagen Cyber Monday markerar starten för julhandeln.

– Vi märker absolut av Black Friday. Det är framför allt ungdomar som handlar kläder. Då blir det full rulle, säger Sylvia Lenffer.

 

Fakta E-handeln i jul

Svenskarna planerar att handla tre av tio julklappar via nätet i år.

Yngre konsumenter i åldern 18-29 år planerar att köpa drygt 40 procent av presenterna på nätet medan de äldre, 65-79, år planerar att göra 10 procent av inköpen online.

Böcker är populärast följt av kläder och leksaker.

Källa: Postnord.