– Jag blev mäkta imponerad. De har gjort ett jättejobb, säger Anneli Eriksson, regionalt skyddsombud och ombudsman på Handels.

I höstas gjorde hon en anmälan till Arbetsmiljöverket när hon såg att anställda jobbade i ett partytält på parkeringen. Kassalådan ska ha varit öppen och kunderna hade själva växlat sina pengar. Riskerna för rån, hot och våld var stora. Nu har butiken bestämt sig för att sluta med försäljningen på parkeringen.

– Arbetsmiljöverket ville att kunderna skulle komma in i butiken och betala och det blev för mycket krångel. Vi hittade ingen bra lösning, säger Daniel Henrysson, butikschef.

När Arbetsmiljöverket besökte butiken såg de även en hel del andra brister i arbetsmiljön. Ledningen visste inte vilka lagar och regler som gäller och de krävde att företagshälsovården kom in med experthjälp. De har varit där och pratat med personalen, chefer och skyddsombud har fått utbildning, och de har delat upp ansvaret för arbetsmiljön. De har även satt upp varningsskyltar på lagret för truckar.

– Jag blev positivt överraskad att de kommit så långt. Nu har de fått bra verktyg att jobba med och har goda förutsättningar för en bra arbetsmiljö. De anställda tyckte att det var synd att det behövde gå så långt som en anmälan men att företagshälsovården blev inkopplat var ”det bästa som hänt för personalen” säger de, berättar Annelie Eriksson.

Även Daniel Henrysson är tacksam över hjälpen från företagshälsovården.

– Det som kommer att ta mest tid nu är att se till att samtliga medarbetare känner till alla nya rutiner och att de till exempel ska rapportera om det händer något eller riskerar att hända en olycka, säger han.