Bakom högar med olika nyanser av rosa blommor står Johanna Peiving och Jimmy Englund och skalar av bladen på skaften med lätta snabba rörelser. De gör sin morgonpreparation. Den tunga starka doften av hundratalet olika sorters blommor slår till som en explosion i ansiktet på Stilfloristerna i Linköping.

Johanna Peiving drömde om att bli florist redan som ung men hon kom inte in på programmet på gymnasiet.

– Jag har alltid gillat färg och form och att få uttrycka mig kreativt. Och jag har alltid jobbat i butik och tycker om kundkontakten. Så efter att jag fått mina två barn så tänkte jag att det är nu eller aldrig och sökte.

Den här gången kom hon in. Redan under praktiken hamnade hon oss Stilfloristerna och sen blev hon kvar. Hon har varit färdig florist sedan förra sommaren.

Stilfloristerna sticker ut med sina 73 000 följare på Facebook och uppmärksammade vinnarbuketter i Melodifestivalen. De vill vara unika, personliga, annorlunda. Ägaren Jimmy Englund kallar sig inte butikschef utan konstnärlig ledare och har blivit utsedd till en av världens mest kreativa florister för andra året i rad. Han smiter in bakom det svarta skynket till lagret och kommer ut med en avancerad bukett som ska vara med i det internationella floristmagasin som utsett honom. Vi får absolut inte fotografera den.

De röstades också fram av kunderna till Årets butik 2016 i Linköping. Men det kostar att ligga på topp.

– Det svåraste är att man alltid lider av en viss prestationsångest. Jag vill hela tiden bli bättre, göra nya grejer, säger Johanna Peiving.

Bröllopssäsongen har precis dragit igång. Bokningarna för brudkonsultation radar upp sig hos floristerna. Butiken gör runt 200 brudbuketter om året. Att göra bröllopssarrangemang är bland det roligaste med jobbet. Men inte helt enkelt och det måste bli perfekt, eftersom det är en viktig dag i livet.

– Det är svårt att fånga deras vision. Det kan komma en tjej som har sett en fin blomma men inte har någon aning om vad det är för sort, bara att den var rosa. Det finns ju tusentals rosa blommor. Andra säger att de litar på oss och säger att de vill att det ska kännas somrigt, säger Johanna Peiving.

Jimmy Englund erkänner att han fortfarande är nervös varje gång, trots 21 år i branschen. Det brukar hjälpa om bruden har med sig bilder på blommor som hon gillar.

Han tycker att många är medvetna om trender nuförtiden. Om en bloggare lägger ut en speciell grej så ska alla ha det.

In genom dörren kommer den blivande bruden Karolin Kjellberg som har förberett sig inför konsultationen. Hon har med sig bilder på brudklänningen, urklipp från tidningar och mobilen full med vackra buketter. 1 juli ska hon gifta sig.

– Jag vill att det ska vara bara vita blommor. Jag har googlat runt en massa men kan ju inget om detta själv, säger hon.

Tillsammans med Johanna Peiving går de igenom olika bilder, diskuterar vilka blommor hon gillar bäst – rosor – och tittar och känner på olika gröna blad som hon kan ha i botten på buketten.

– Jag skulle göra brudbuketten till min bästa kompis bröllop. Det blir en annan press, en mental spärr då. Jag fick börja om tre gånger för man vill ju att det ska bli något extra, säger Johanna Peiving.

Floristerna pratar om vad de kallar en dålig bukettdag. Man får liksom inte ihop det och blir inte nöjd, även om kunderna gillar det.

Inne i korridoren bakom det svarta skynket får Johannas stora blandrashund Soti maka på sig när praktikanten Nathalie Mienie kommer med hinkar med tulpaner för att ställa utanför butiken. Hon kom till Sverige för fyra år sedan för kärlekens skull och pluggar till florist. Men egentligen är hon utbildad arkitekt.

– Jag hatade att sitta framför en dator. Jag är van vid att ha blommor runt omkring mig och behöver den känslan. Nu är jag kär i det här yrket, säger hon.

Det är inte alltid de gör buketter till kunder. Ibland gör de arrangemang bara för att lägga ut på Facebook.

–Vi leker ganska mycket. Man utvecklas på det sättet, säger Johanna Peiving.

Butiken fick uppmärksamhet i Melodifestivalen för sina enorma vinnarbuketter med en avancerad nätkonstruktion som påminner om en bivaxkupa. De var nervösa för att buketterna skulle vara för tunga men efter att genrepet gick bra gav de varandra en high five bakom kulisserna.

– Smaken är som baken, delad. Men vi har fått överlägset mest positiva reaktioner. Folk har hört av sig från hela Europa. Våra buketter stack ut och vi ville att de skulle synas mycket. Vi vill visa vad floristyrket innebär och vad vi faktiskt kan skapa. Det stärker oss i vårat hantverk, säger Jimmy Englund.

Samtidigt finns det mindre kända sidor av yrket. Johanna Peiving är till exempel allergisk mot hyacinter. Hon kan få stora röda utslag när hon hanterat blommorna.

– Det är ett roligt jobb men jag tror många har en lite romantisk bild av att vi står och luktar på blommor hela dagarna. Det är rätt slitigt och tungt. Vi bär mycket, diskar och städar. Det sätter sig på rygg, axlar, skuldror, säger hon och skär av överflödiga blad på ytterligare en blomma.

Förlovningsringen på hennes finger skvallrar om att hon har ett eget bröllop att se fram emot. Just nu har paret inte råd, eftersom hon vill kunna bjuda många och ha mycket blommor. Men när det blir dags, vem ska göra brudbuketten?

– Det betyder otur att göra sin egen bukett. Det jobbiga är att jag har två kollegor som är lika duktiga. Jag kanske får anordna en tävling och välja buketten jag tycker bäst om.

Fakta Stilfloristerna

Stad: Linköping.

Startades: 2012.

Omsättning: Drygt 4 miljoner kronor om året.

Gör: Butiksförsäljning, blomsterbud, arrangemang för bröllop, begravningar, sköter blommor på hotell, restauranger och gallerior.

Bemanning: En av de tre ägarna jobbar heltid, två anställda på heltid, en praktikant, en som arbetstränar och en som kör ut bud på deltid. 

Fakta Trender och löner

Johannas bästa tips när du väljer brudbukett 

1 Gå på din egen magkänsla, inte vad som är trendigt just nu. Välj det du själv tycker är fint. 

2 Berätta för floristen vad du tycker är viktigast, till exempel att det bara ska vara vita blommor. 

3 Bröllopsdagen är kanske en av de största dagarna i livet. Blommor är viktigt för det ger mycket känsla och gör sig fantastiskt på bild. 

 

Stort, grönt och yvigt är trenden 

Vilda, yviga buketter har varit populära ett par år, ibland med bara gröna blad.

Stora buketter med en diameter på 50-60 centimeter.

En stor trend just nu är att lägga en hel del av sin budget på blommor av olika slag, altardekorationer, bordsdekorationer, tårtblommor.

Brudbågar. Blomsterbågar som man gifter sig under eller som brudparet sitter under vid bordet är på frammarsch.

Droppar har inte varit så populärt på ett tag men vi kommer nog att få se mer droppformade buketter framöver men i en fortsatt vild känsla.

 

Medellönen för en florist är 23 800 kronor 

Florist är ett kreativt och skapande hantverksyrke. Fokus ligger på snittblommor och komposition av inomhusväxter. Men det innebär också ofta traditionella butikssysslor som försäljning, packa upp varor, prismärka, exponera i skyltfönster och städa.

Som florist behöver du vara kreativ, serviceinriktad och ha bra färgseende. Jobbet kan vara påfrestande för händer, ben och rygg.

Utbilda sig till florist kan man göra på flera sätt. Gymnasiets hantverksprogram med inriktning florist finns på era orter i landet. Och det finns även motsvarande utbildningar för vuxna. Det tar i regel fyra år innan man kan avlägga gesällprov. Efter ytterligare år i yrket kan man avlägga mästarprov.

Medellönen för en person som jobbar i blomsterbutik var 2016 23 800 kronor i månaden, enligt gemensam statistik från fack och arbetsgivare. Då är även personer som inte är utbildade florister medräknade.

Källa: Arbetsförmedlingen, Handels