Klädförsäljningen har minskat med 2 procent och skoförsäljningen med 2,7 procent det första halvåret 2017. Detta trots en högkonjunktur som betyder köpstarka konsumenter. Och trots en stigande börs sjunker aktievärdena på stora modebolag som H&M, Kappahl, Venue Retail Group (Accent, Rizzo mfl) och Retail and Brands (Brothers, Polarn o Pyret mfl).

– Det är en långsiktig trend, vi har haft den här mycket mediokra utvecklingen i åtta år, säger Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel Stil. Den utvecklingen är inte specifik för Sverige utan modehandeln går ner i många delar av Europa. Han ger två förklaringar till den svaga utvecklingen.

Den första är e-handeln. Svensk Handels Stilindex mäter bara fysiska butikers försäljning. En del av försäljningen har gått över till e-handel. Men det kan inte förklara hela tappet.

Den andra förklaringen är ett förändrat konsumentbeteende. Folk prioriterar annat. Det går bra för bygghandeln, möbler, resor, caféer och restauranger.

– Det syns också i media med massor av matlagning-, inredning- och byggprogram som speglar konsumenternas intresse säger han.

Vad betyder det här för klädbutiksanställda?

– Jag tror inte att vi kommer att se så många nyöppnade butiker framöver. Jag tror också att det kan komma nedläggningar av hela kedjor. Köpcentrum med dåliga lägen kommer att gå samma väg till mötes som i USA, där massor med köpcentrum stänger. Kedjorna kommer att koncentrera sina butiker till de bästa lägena. Vi kan nog också tyvärr få se en hel del neddragningar på timmar för de anställda, säger Mikael Sandström.