Jonas Arnberg, vd på HUI Research, menar att digitaliseringen pressar den fysiska handeln på fler sätt än bara genom priset. Kunderna kollar ofta upp varor på nätet innan de kommer till butiken.

– Du ska kunna ta hand om en kompetent kund som vet mer om varan än du själv. Du måste vara en partner som kunden kan bolla med och där är kompetens väldigt viktigt.

Han säger att handeln länge har dragit ner på servicen eftersom lönekostnaderna är lättare att påverka än hyror och inköpspriser.

– Risken är att du reducerar butiken till en plats för transaktion och då kan du lika väl handla på nätet.

Han tror inte att allt kommer att handla om pris i framtiden, utan att det finns plats för premium-tjänster som personal shoppers.

– Man tänker ju mest mode när man tänker personal shopper men jag tror att det kommer att bli vanligt att boka en personal shopper på en bygghandel också. En person som kan hjälpa en stressad konsument genom en renovering till exempel. Men det kräver också utbildning.

– Handeln har ju alltid klarat sig själv när det kommer till utbildning och kedjor som Ica, H&M och Ikea har egna skolor. Men i den här stora omställningen tror jag att det kan straffa sig. Behovet av utbildning är enormt och det behövs YH-utbildningar.