Sång till välfärden är en annorlunda föreställning, körverk och teater i ett. Den tar upp olika perspektiv på välfärd – vad vi menar med välfärd, vem välfärden är till för och hur välfärden ska se ut i framtiden – och kan ses som ett inlägg i valdebatten. Dessutom lyfts glädjen och gemenskapen i att sjunga i kör fram. Föreställningen turnerar under våren i Riksteaterns regi. På varje spelplats samverkar en lokal kör, tre skådespelare, två musiker och en körledare.

– Det är så häftigt att premiären kommer att äga rum i Sollefteå. Repetitionerna i Hullsta gård, vårt Folkets hus, är i full gång och jag längtar efter att få möta publiken. Det här är en så varmhjärtad och angelägen föreställning, säger Stina Näslund, när Handelsnytt pratar med henne några veckor före premiären.

– För närvarande övar vår kör på egen hand. Skådespelarna, körledaren och de övriga i teamet repar i Stockholm. Det blir spännande när de ansluter, fortsätter hon.

Ockupationskören består av människor i skilda åldrar och olika yrken. Den bildades som en längtan om att få sjunga ut sin ilska och oro under de uppmärksammade protesterna mot nedläggningen av Sollefteå BB. Trots massivt motstånd stängdes BB i fjol. Ockupationen fortsätter dock berättar Stina Näslund, eftersom sjukhuset håller på att monteras ned bit för bit. Hon är själv en av dem som turas om att sitta i sjukhusets entré.

– En av de fantastiska upphovsmakarna bakom Sång till välfärden, Sara Parkman, kom på besök och pratade med några av oss, säger Stina Näslund. När hon berättade om föreställningen ville jag direkt vara med på resan.

Stina Näslund, som till vardags är verksamhetsledare på ABF, är en van körsångare. Hon har sjungit i kyrkokörer och inför förra valet ingick hon i Den röda kören.

– Körsången ger mig massor av energi och en härlig gemenskap. Att det dessutom är bra för hälsan att sjunga tillsammans visar ett forskningsprojekt lett av professor Töres Theorell som jag deltog i.

Hon tycker det är ett stort plus att det är helt ny musik och text i föreställningen.

– Det är både roligt och en utmaning att framföra något ingen hört tidigare. Musiken är inte helt enkel. Det är annorlunda klanger och vackra toner och sångtexterna är mycket moderna. Ingen kör tidigare har väl sjungit ”Håll käften” till exempel. Det gör vi i protest mot politiker som inte lyssnar på folket.

Stina Näslund beskriver föreställningen som både underhållande och tankeväckande. Publiken kommer även aktivt att få delta – sjunga med vid ett par tillfällen.

Sara Parkman är lycklig över Stina Näslunds och andra körsångares entusiasm och framhåller att det både är ett jättefint och jättesvårt uppdrag att skriva ett helt nytt musikaliskt verk. Hon har lärt sig otroligt mycket av processen och även konsten att på bästa vis hålla kontakt med 520 körsångare.

– Vi har gjort omfattande research och intervjuat väldigt många människor – forskare, medborgare och vänner. Berättelsen är djupt inspirerad av BB-konflikten i Sollefteå. Men den handlar inte om ockupationen i sig, utan om de mekanismer som till slut ledde till nedläggning. Situationen är ett bra exempel på hur det ser ut i Sverige i dag.

Hon säger att tanken med Sång till välfärden är att skapa ett rum för att släppa fram olika känslor inför välfärden – stolthet, tacksamhet, sorg, ilska och oro. Kören blir en metafor för att göra saker ihop och ställer frågan ”Hur gör vi för att leva gott tillsammans?”

Sara Parkman poängterar att de lokala körer som deltar är extremt viktiga och kärnan i föreställningen. Körledaren är även berättelsens ciceron och skådespelarnas scener vävs samman med körsången. Genomgående karaktärer är en kvinna som inte vet var hon ska föda sitt barn och en politiker som lägger ner BB och sliter med sitt tvivel.

– Kravet vi ställde på sångerna är att de inte får vara för enkla eller för svåra. Jag tycker de är väldigt svängiga och folkliga. Som om Abba skulle sjungit psalmer, säger hon.

Fakta KÖRVERK OCH TEATER

Sång till välfärden är en nyskriven Riksteaterproduktion. Föreställningen, som både är ett körverk och teater, ställer välfärdsfrågor på sin spets och berättar samtidigt om glädjen och gemenskapen att sjunga i kör. Den turnérar i landet 5 mars till 27 april med premiär i Sollefteå. På varje spelplats samverkar en lokal kör med Riksteaterns team av skådespelare, musiker och körledare.

▶ För text och musik står Sara Parkman, Alexandra Loonin och Hampus Norén och regissör är Lisa Färnström. Körledare är Kaya Ålander och skådespelare Lennart Jähkel, Emma Sildén och Maurits Elvingsson.

▶ Mer info här!