Stress på Lidl-butik – riskerar vite
Stress, för lite personal, svårt att ta rast och sjukskrivningar. Nu hotas Lidl-butiken av ett vite på 80 000 kronor om arbetsmiljön inte blir bättre.
I slutet av förra året kontaktade Handels regionala skyddsombud Arbetsmiljöverket, AV, för att de anställda på Lidl i Löddeköpinge upplevde stress, brist på personal, för många arbetsuppgifter och svårt att ta raster.
– De anställda upplevde att det var dålig styrning, att många arbetsuppgifter skulle göras samtidigt och det funkade inte, säger Jenny Persson, ombudsman på Handels.
Butiken måste förbättra arbetsmiljön senast 5 oktober, annars måste arbetsgivaren betala ett vite på 80 000 kronor till AV.
– Företaget har inte gjort sin läxa som de fick av AV. Det känns inte som att Lidl har tagit det här på allvar, säger Jenny Persson.
Efter en inspektion på butiken kräver AV att arbetsgivaren kompletterar en handlingsplan för att åtgärda arbetsmiljön, att de anställda känner till vilka arbetsuppgifter de ska göra, vad som ska prioriteras när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd.
Flera personer ska ha blivit sjukskrivna på grund av stressen och AV kräver också att arbetsgivaren skaffar rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering.
– Vi kan aldrig acceptera att anställda blir sjuka på grund av jobbet. De har dessutom inte gjort några rehabplaner för dem som kommit tillbaka, säger Jenny Persson.
Distriktschefen på Lidl vill inte svara på frågor utan hänvisar till pressansvariga Petra Whitehead som svarar via mejl. Hon tycker att företaget redan gjort det som AV kräver och de jobbar aktivt med problemen.
– Oavsett frågan kring vite är det väldigt tråkigt och allvarligt att våra medarbetare tidigare har mått dåligt. Situationen i dag är att medarbetare, chefer och fackombud vittnar om positiv stämning, vi följer regelbundet butiken så att relationer och arbetsbelastning fungerar bra. Detta är för oss självklara frågor vi ständigt utvecklar och arbetar med i samtliga våra butiker, skriver hon.
Några av åtgärderna företaget gjort är att anställa fler för att minska arbetsbelastningen, haft samtal med arbetsgruppen, gjort ledarskapsförändringar och erbjudit alla rehabilitering och stöttning. Hon säger att Lidl har tydliga rutiner för rehabilitering men att det inte fungerat i butiken i Löddeköpinge.