De köpcentrum som inte lyckas leva upp till kundupplevelsen och få med sig restauranger och annat nöjesutbud riskerar att slås ut, spår Anna Felländer.

Vi befinner oss i Stockholm 2018. På kontoret för start-ups sitter Anna Felländer i en designsoffa och grimaserar över att teet är kallt.

Anna Felländer är tidigare chefsekonom för Swedbank, expert på artificiell intelligens, sitter som expert i regeringens råd för cirkulär ekonomi och i Handelns ekonomiska råd. Hon om någon borde kunna förutspå framtiden.

Marie Ivarsson Ahlin: We are the robots

Läsarkrönika

Om e-handeln skulle fortsätta öka lika mycket som den gjort hittills skulle all sällanköpshandel vara e-handel år 2030, men Anna Felländer tror att det blir en viss mättnad. All fysisk handel kan inte ersättas.

Små nischade butiker framtiden

Hon blickar ut genom fönstret på Östermalm. Små nischade butiker med hög service fyller gatan utanför. Den typen av butiker kommer att finnas kvar.

– Det kan handla om butiker där du kan köpa skräddarsydda träningsskor som måste provas ut på löpband eller när du vill höra ljudet i ett par hörlurar. Även lyxbetonade butiker kommer att finnas kvar, som juvelerare, säger Anna Felländer.

Butiker för impulsköp kommer också alltid att behövas. Men så mycket som 60–75 procent av handeln uppskattas på sikt att bli e-handel, enligt en rapport från Handelns ekonomiska råd.

Amazon hotar svenska kedjor

För svensk handel är Amazons intåg i landet redan i dag ett hot och 2030 kommer e-handelsjätten sannorlikt att ha en stark ställning.

– Jag ska berätta varför Amazon fått monopolställning på många marknader. De var tidiga på att samla in kunders data och att skräddarsy tjänster. De har ett brett utbud av tjänster och produkter. Allt från trädgårdsskötsel till böcker och musik. De har låst in kunden i deras universum. Kunden ger ifrån sig mycket av sin integritet och beteendemönster för att få bekvämlighet och skräddarsydda tjänster tillbaka.

Det är svårt för en svensk handelskedja att ha råd med första dagen-leveranser. Därför tror jag stora svenska kedjor måste gå ihop om distribution och logistik om de ska ha någon chans.

Amazon har också varit bra på att leverera varor redan samma dag, något som kommer att vara en självklarhet i framtiden.

– Det är svårt för en svensk handelskedja att ha råd med första dagen-leveranser. Därför tror jag stora svenska kedjor måste gå ihop om distribution och logistik om de ska ha någon chans.

Ny teknik ersätter kassapersonal

För mindre företag kan Amazons intåg dock vara en fördel. De kan lägga upp sina varor på plattformen och nå ut mer än de gör i dag för priset att de lämnar ifrån sig rätten till sin kunddata.

De fysiska butiker som finns kvar 2030 kommer att se annorlunda ut. Ansiktsskanning och annan teknik kommer att ersätta kassapersonalen. De anställda kommer i stället jobba med att underhålla olika typer av data och artificiell intelligens och guida kunderna genom till exempel smarta speglar och virtuell verklighet.

– Det kommer att bli en ännu mer kunskapsintensiv bransch där säljarna måste ha teknisk kompetens – men också social kompetens. Det uttalat mänskliga kommer att bli ännu viktigare, säger Anna Felländer.

Smarta lås för hemleverenser

Kunden kommer dock inte alltid att få med sig några varor hem från shoppingrundan på stan. Att ha stora lager i centrala lägen kommer att kosta för mycket. Varan levereras i stället direkt hem till kunden.

Smarta lås kommer att göra att varor kan levereras direkt innanför dörren. På landsbygden är det i stället uthämtningsställen som kommer att bli den centrala punkten i samhället.

Ser mörkt ut för köpcentrumen

Kommer lagren att skötas helt av robotar? Det tror inte Anna Felländer. Det finns fortfarande vissa saker som robotar inte kan göra, även om en del lager kanske kommer att vara så kallade dark factorys, utan personal alltså.

För köpcentrumen ser det inte så ljust ut år 2030.

– De köpcentrum som inte lyckas leva upp till kundupplevelsen och få med sig restauranger och annat nöjesutbud riskerar att slås ut, spår hon.

Konsumenter kommer kräva insyn i miljöfrågor

Samtidigt som handeln står inför en stor omställning står hela världen inför det faktum att vi inte kan konsumera hur mycket som helst på grund av miljön. Hur kommer det att påverka handeln i framtiden?

– Dels tror jag att handelns aktörer kommer att ta hand om vårt avfall på ett annat sätt. Dels tror jag att artificiell intelligens kommer att kunna hjälpa oss att förstärka arbetet med att minimera avtrycket på miljön. Vi som konsumenter ger ifrån oss mycket av vår integritet och då kommer vi också att kräva transparens från företagen i hur de hanterar miljön.

Anna Felländer

Ålder: 42 år.

Gör: Grundare av AI Sustainability Center, rådsmedlem i Handelns ekonomiska råd och regeringens digitaliseringsråd.

Bor: Stockholm.

Lön: Vill inte säga.

Familj: Tre barn.

Intressen: Hänga med barnen och vänner, tennis och skidåkning.