Fackföreningar är mest kända för att förhandla arbetsvillkor med arbetsgivare. Men i Enköping räds Handels inte förhandlingar med kommunen och lokaltrafiken för att underlätta kollegornas arbetsliv.

En bit utanför Enköping ligger tre stora handelslager i närheten av varandra, Coop, Martin och Servera och KG Knutsson med totalt runt 500 anställda.

Men det var inte helt lätt för personalen att ta sig till jobbet på det relativt nya industriområdet med lokaltrafiken.

– Man fick kliva av bussen vid stora vägen och gå 10–15 minuter utan belysning efter vägen för att komma till jobbet. Det är otroligt mycket lastbilar som åker in och ut, säger Tobias Karlsson, klubbordförande på Coops frysterminal.

Gemensam sak

Fackklubbarna på Coop, Martin och Servera och KG Knutsson gjorde därför gemensam sak och kontaktade kommunfullmäktige och UL som kör lokaltrafiken.

– UL gick med på busslinjen direkt när vi gick ihop från alla tre lagren. Det byggs dessutom hela tiden där ute, säger Tobias Karlsson.

Många av de anställda på lagren pendlar från Västerås och nu kan de ta tåget till Enköping och den nya linjen 210 ut till lagren.

– Kollegorna tycker att det är skönt att de fått en busslinje, det blir mindre press för dem, och det känns bra att kunna hjälpa till med det, säger Tobias Karlsson.

Busstiderna diskuteras

Det är inte bara kollegorna som är nöjda utan även arbetsgivarna gillar initiativet. Det var ett tag sedan bussen kom till men fortfarande diskuteras busstiderna för att passa lagerarbetarnas scheman bättre.

– Vi har ett nätverk av fackliga på lagren runt omkring som samlas en gång i månaden och pratar om gemensamma frågor. Nu försöker vi få till en trottoar så att det ska bli säkrare för våra medlemmar att gå här i området, säger Peter Lundgren, klubbordförande på KG Knutssons lager.

De diskuterar också ett övergångsställe vid den stora vägen och att försöka få till sänkt hastighet i området.