En resa till Stockholm är inte komplett utan att ha satt sin fot i butiken på Gamla Brogatan.

Meningen, som ligger gömd bakom fliken Butik på sko-uno.com är lätt att avfärda som simpel säljtaktik. Men gör man det har man heller aldrig suttit förväntansfull i en skolbuss full med hormonstinna tonåringar på väg från någon glesbygdskommun med slutdestination huvudstaden.

De som förstår förstår. För unga lantisar med längtan till storstaden har verkligen ett besök på legendariska Sko Uno varit en del av Stockholmsupplevelsen.

Det är svårt att beskriva hur mycket grejer det var. Det var en chock.

Känslan är viktigast

Johan Fungby, Marthyn Inghamn och Linda Berglund är teamet som sedan fyra år tillbaka står bakom Sko Uno. De möter historier likt dessa varje dag.

– Folk delar med sig av sina minnen hela tiden – vi hör om hur man åkt busslaster fulla med folk från Dalarna. Det är väldigt charmigt, säger ägaren Marthyn Inghamn när vi möter honom inne i butiken.

Gamla Brogatan är synonymt med Sko Uno.

De minns när de fick nycklarna. En kall, rå dag i mars. Gamla Brogatan var öde, lokalen kall och dammig och totalt överbelamrad med skor. Kartongerna stod i drivor, från golv till tak.

– Det är svårt att beskriva hur mycket grejer det var. Det var en chock. Lådvis med prylar. Man visste inte var man skulle börja, säger Marthyns partner Linda Berglund.

De sitter i en gammal Cadillac-baklucka som klätts i skinn. Butiken har tre av dessa soffor. Bland besökarna debatteras det flitigt om det är en Cadillac 56:a eller en 57:a. Själva har de ingen aning.

– Skulle vi vara effektiva skulle vi slänga ut mycket av det här. Men det är ju känslan vi vill åt, säger Marthyn Inghamn och klappar butikshunden Roffe som ligger bredvid och tuggar på ett ben.

Skulle starta jeansbutik

Känslan som Marthyn Inghamn talar om lever onekligen vidare på Sko Uno. Ställen med 90-talsklassikern Buffalo. Takmålningarna av Elvis och Marilyn Monroe. Platåskorna i skinn täckta med nitar. Bland alla dessa attiraljer har hårdrockare, raggare, gothare, dansbands- och mc-folk handlat ända sedan 1974 då grundaren Kenneth Längerberg startade Sko Uno.

Sko Uno? På 70-talet var  det slang i Stockholm att kalla någon som var töntig för Uno.

Samtidigt är det stor skillnad mot för några år sedan. I dag känns butiken luftigare, modernare, och sortimentet har kompletterats med skinnjackor, jeans och accessoarer som boots-smycken och bälten.

Det hade kunnat sluta annorlunda. Den ursprungliga planen var egentligen att låta Sko Uno gå i graven. Eftersom både Marthyn Inghamn och Linda Berglund har en bakgrund inom jeansbranschen ville de använda lokalen till att blåsa liv i den gamla Blå & Gul-konkurrenten Puss & Kram.

 

Men när de mötte kunderna och fick höra historierna förstod de att det var mycket mer än en butik de hade tagit över. Det var ett helt kulturarv.

– Vi fick tänka om. Jag fattade inte först hur otroligt stark relation folk har till varumärket. Jag trodde att det var dött, men det visade sig bara vara vilande, säger Marthyn Inghamn.

Mello och Alice Cooper

När de började rota i bråten på lagret fann de spanska handsydda platåboots till ett värde av 20 000 kronor, skor designade av Abbas och David Bowies favoritdesigner samt äkta amerikanska Converse från 70-talet.

Klenoderna har visat sig betydelsefulla. De lockar teaterkostymörer, stylister och fotografer som vill låna klassikerna till plåtningar, tv-program och modevisningar.

– Vi hade till exempel med grejer i Melodifestivalen nu senast, säger Linda Berglund.

Artister och kändisar hittar också hit. Johnny Logan, Alice Cooper och Orup har alla varit på besök de senaste åren.

Som mest fem butiker

Johan Fungby sköter det dagliga kassaarbetet i butiken. Han märker av hur den tredje generationens kunder nu börjar hitta till Sko Uno.

– Jag hade några inne för ett tag sen tillsammans med sin son. ”Nu är det dags för dina första Doctor Martens”, sa de. De ville skicka vidare facklan, berättar han.

På Sko Uno finns över 16 500 par skor i 74 olika varumärken. Boots säljer man mest av. ”Det har tagit ett tag att hitta bland grejerna”, medger Johan Fungby.

Han har tidigare jobbat med Linda på JC och hoppade på Sko Uno-tåget för tre år sedan. Som jeanskille har han fått lära sig skobranschen från grunden.

– Innan jag började här hade jag bara varit här en gång. Det var på 90-talet när det var inne med Frye boots, det var sådana de hade på ZTV, säger han.

90-talet var också Sko Unos glansdagar. Som mest hade Kenneth Längerberg hela fem butiker i Stockholm. Kenneth sågs som en pionjär och var först med att ta in märken som Doctor Martens, Vans och Converse till Sverige. Mot slutet fanns dock endast en butik på Gamla Brogatan kvar. Omsättningen hade sjunkit drastiskt och det hade inte gjorts en ordentlig realisation på år.

Jag hade några inne för ett tag sen tillsammans med sin son. Nu är det dags för dina första Doctor Martens, sa de.

Kenneth Längerberg startade Sko Uno 1974. Förutom skopionjär var grundaren även en passionerad bilsamlare och dragracingentusiast. Han gick bort 2017.

Raggarträffar och hårdrocksfestivaler

I dag har Marthyn, Linda och Johan lyckats vända trenden. Det började med en rea som pågick i 1,5 år. Sen dess har omsättningen ökat från 2,3 miljoner till en bra bit över 10 miljoner. Målet är att nå över 12 miljoner i år. De har startat en webbshop, och även byggt vidare på den unika kundrelationen genom att flitigt besöka mässor, bilträffar och festivaler så som Sweden Rock i Sölvesborg och Summer Meet i Västerås.

I en tid när e-handel och digitalisering ökar konkurrensen tror det nya Sko Uno-teamet stenhårt på sitt koncept. Ska man satsa på butik 2019 så gäller det att sticka ut och att ha sin nisch. Och mer unikt än Sko Uno kan det knappast bli, menar Johan Fungby.

– Det finns ingen liknande butik i hela Norden.

 

Se några av klenoderna som gömmer sig på lagret

Glamrockboots

Glamrockboots likt dessa bars både av Abba och David Bowie. Unika skor som i dag kostar cirka 5 000 kronor.

Cowboyboots pytonorm

Klassisk cowboyboot i pytonormsskinn från tillverkaren Tony Mora som återfinns på Mallorca. Gissningsvis är bootsen från sent 80-tal.

Buffalo Classics

Behöver egentligen ingen närmre presentation, i alla fall inte för dem som var unga på 90-talet. De bulliga platådojorna kommer för alltid att vara förknippade med Spice Girls, men har också fått ett uppsving på senare år inom dj-scenen.

El Dantes Vintage Plateau

En av de dyraste och mest unika pjucksen på Sko Uno. Varje liten patch är handsydd – ett hantverkskunnande som håller på att dö ut. De är värda runt 20 000 kronor.

New Rock Reactor

Mot slutet av 90-talet och i början på 00-talet blev gothtrenden stor, vilket präglade utbudet på Sko Uno. Denna spikes-variant är handgjord i Spanien och kostar cirka 4 000 kronor.

New Rock VIP

Randsydd sko i läder och med textil som broderats på utsidan. ”För raggaren som vill ta mygg- jagar-stilen ett snäpp längre”, säger Marthyn Inghamn.

Sko Uno

▶ Tidigare hade Sko Uno två anställda. I samband med ägarbytet skedde förhandlingar med facket och den gamla personalen slutade. Enligt Handels sköttes det på ett korrekt sätt.

▶ Sko Uno har kollektivavtal.

▶ Vem är egentligen Sko Uno? På 70-talet var det slang i Stockholm att kalla någon som var töntig för Uno. Kenneth Längerberg och hans kompis Roland tyckte därför att de skulle namnge butiken Sko Uno eftersom de ville gå sin egen väg och våga vara töntiga.

▶ På Sko Uno finns över 16 500 par skor i 74 olika varumärken. Boots säljer man mest av.