Förra året bytte Svenska spel ut sina terminaler på spelbutiker och förbutiker i hela landet. Men de är långt ifrån ergonomiska berättade Jeanette Åbom som fått tennisarmbåge, för Handelsnytt i februari.

– Det är så himla viktigt med ergonomi när man sitter i kassan men här känns det inte som att Svenska spel har tänkt på det, sa hon då.

Även kollegan Susanne Larsson har fått ont sedan de nya terminalerna kom. I nacken och ner i ryggen.

Fler får ont

Efter att Handelsnytt publicerade artikeln har flera butiksanställda hört av sig om liknande problem.

”Jag har fått tennisarmbåge i båda armarna. Bara det här med att logga in blir ett ansträngt tryck i armen även om det är pekfingret jag använder, flera inlogg i timmen blir det ju. Hoppas det kan bli någon ändring från Svenska spel”, skriver Helena i ett mejl.

”Idag var jag på besök hos min läkare på vårdcentralen som relativt snabbt konstaterade inflammation i pekfinger och vidare upp i armen till armbågen. Av läkaren fick jag utskrivet antiinflammatoriska läkemedel, rekommendationer om att sjukskriva mig en vecka, gå till sjukgymnast och en stödhandske att använda på jobbet. Men maskinerna är ju likadana även när jag kommer tillbaka så vad hjälper allt detta?” Det frågar sig Monica Malm på Guldgruvan spelbutik i Göteborg.

Tidigare matades kupongerna in uppifrån. Nu fotas de av underifrån.

”Jag jobbar på ICA Maxi och jag fick problem med vänster pekfinger/hand eftersom man ska öppna upp maskinerna med fingeravtryck. Vissa dagar är det mer spel än andra och då är det ett himla tryckande på maskinen. Har börjat turas om med båda pekfingrarna och då lättade smärtan. Önskar att det fanns ett personligt kort som man blippar istället, det skulle vara mer ergonomiskt” skriver Marie-Louise Holmqvist i ett mejl.

”Vi är flera på vår arbetsplats som fått värk i nacke och axlar och tennisarmbåge. Det är många tryck, trögarbetat och dåliga arbetsställningar. Vi har pratat med Svenska spel om problemet men det känns inte som dom tar det på allvar tyvärr”, skriver en hel arbetsgrupp på en Maxi-butik till Handelsnytt.

”Vi lider av samma problem som nämns i artikeln i våran ICA-butik att ständigt måste vrida på överkroppen och böja sig framåt för att komma åt och kontrollera innehållet som är inlagt till kameran i terminalen. Detta för att terminalerna sitter för lågt. Vi har nu fått skumgummi-plattor av svenska spel till vår ena terminal som den står på, så den är bättre att arbeta vid”, skriver Tobias Bernhardsson.

Jobbar på förbättringar

Det är arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön och att anställda inte får ont av sitt jobb. Men det är Svenska spel som levererar terminalerna och de jobbar kontinuerligt med att förbättra dem, säger Joachim Elm, försäljningschef på Svenska spel, när vi ringer upp honom igen.

– Jag hoppas att det märks att vi för tre veckor sen ungefär uppdaterade mjukvaran så att terminalerna har förbättrad läsning av kupongerna och att terminalerna är snabbare.

Han säger att leverantören av maskinerna var på besök för ett tag sedan och de hade inte upplevt ergonomiska problem i andra länder.

– Utan att på något sätt förminska dessa personers upplevelser så är det inget jag fått till mig att det här skulle vara ett stort problem. Den här leverantören är störst i världen och det var därför vi valde dem, för att sådana saker inte ska uppstå.

Han har även kollat med de avdelningar som har direktkontakt med butikerna men de har inte fått in några klagomål.

Fakta

Den nya modellen som Svenska spel infört finns i 40 000 exemplar över hela världen, bland annat i Frankrike och Tyskland.

På de tidigare maskinerna matades kupongerna in uppifrån. I de nya fotas kupongerna av underifrån.

En prototyp testades i fem butiker under ett par månader innan den sattes in i de 2 200 svenska butikerna. Det finns skumgummiplattor som gör att man kan höja och sänka terminalerna beroende på personernas längd.

Källa: Svenska spel