Eyefluencers kallar Pressbyrån det nya tilltaget. Genom en skarp hypnotisk blick ska butiksanställda få kundernas bullsug att öka. Enligt ett pressmeddelande ska ”ett urval av franchisekedjans anställda bli först ut att bli Eyefluencers” och därmed få bära bull-linserna.

Carina Pettersson har arbetat på Pressbyrån i Skövde i nära 35 år. Hon har inte blivit utsedd till Eyefluencer, men har noterat att kedjan skickat ut kampanjkit inför fredagens bullfest.

”Skulle aldrig ta på mig”

– Vi har kört hårt på kanelbullens dag i många år. Det är mycket skyltning och exponering. Men det här är ett steg längre. Jag har sett att det kom några kanelbulle-glasögon i kampanjlådan, men inte några linser. Jag skulle aldrig ta på mig något sånt, säger Carina Pettersson till Handelsnytt.

Pressbyrån har tidigare gjort sig kända för kampanjer där personalen involverats. I början på 2018 ingick en vits vid köp av kaffe. Anställda kunde då på frivillig basis dra en rolig historia för kunderna.

De här kampanjerna de kör med är inte så jätteroliga för oss anställda.

Carina Pettersson

– De här kampanjerna de kör med är inte så jätteroliga för oss anställda. Vi jobbar alltid med merförsäljning – vill du ha en kaffe till det? En dricka, eller bulle? Men det här handlar ju om hur man ska se ut på jobbet. Jag vill inte gå runt med sådana glasögon eller linser, säger Carina Pettersson och fortsätter:

– Å andra sidan är det helt frivilligt som jag förstår det. Och vi har en bra franchiseföretagare så hos oss blir vi inte tvingade att göra något sånt.

Ska ses som en rolig grej

Kommunikationsbyrån Springtime som ansvarar för spridningen av Eyefluencer-kampanjen svarar att det är högst frivilligt att bära linserna och att det ska ses som en rolig grej.

Man säger också att det är Pressbyrån på Odenplan i Stockholm som är pilotbutik och att det är i dagsläget oklart hur många fler franchiseföretagare som hakar på.