Under onsdagen fick de anställda på Åhléns distributionslager reda på att lagret ska flytta till Rosersberg och automatiseras med robotar. I dag ligger lagret i Jordbro söder om Stockholm, ungefär sex mil från Rosersberg som ligger i närheten av Arlanda.

– Det är många som är oroliga. De har börjat kolla resvägar. Undrar vilka som får följa med. Det är många som har sin bostad nära Jordbro och som har anpassat hela sitt liv till att jobbet ligger här, säger Joakim Martinsson som är klubbordförande för Handels på lagret.

Åhléns nya robotlager ska ligga i Rosersberg.

Kollegorna fick informationen innan den blev offentlig för allmänheten. Att lagret skulle robotiseras har medarbetarna vetat sedan 2018, men att det ska flyttas till just Rosersberg blev klart förra veckan.

– Det är alltid jobbigt med förändringar. Samtidigt är det spännande. Jag tror att det kommer vara svårt att överleva för företag som inte vill robotisera. Så det är både med en klump och lite pirr i magen det här, säger Joakim Martinsson.

Ungefär 180 personer är anställda på lagret. Även många bemanningsanställda jobbar där i perioder, från Black Friday till jul är de säkert 400 personer på lagret, uppskattar Joakim Martinsson. Arbetsgivaren har inte planerat några varsel och tanken är att så många som möjligt ska följa med till det nya lagret, men än så länge är inget klart.

– Vi har haft problem med lönsamhet på Åhlens, men har en ägare som tagit väl hand om oss. Jag har jobbat här i 15 år. Åhlens har försörjt mina barn och har stöttat mig när jag blev ensamstående pappa. Så jag känner en viss lojalitet till företaget, säger Joakim Martinsson som är klubbordförande för Handels på lagret.

– Med den ökade e-handeln kommer säkert all personal att behövas. E-handeln har vuxit enormt på Åhléns sedan vi började med det 2016. Det här lagret har vi varit på sedan 1962, så det är ganska hårt åtgånget. Man siktar också på att det nya lagret ska bli bättre ergonomiskt, säger Joakim Martinsson.

Truckkörning försvinner

Robotlagret ska tas i drift 2022 och vara helt inkört till jul samma år. Robotarna kommer att köra varorna till den anställda som står kvar på samma plats. Därmed kommer en hel del truckkörning att försvinna, medan andra arbetsuppgifter blir kvar och en del nya tillkommer.

Åhléns satsar 200 miljoner kronor på det nya robotlagret.

– Vi har ju redan i dag ett lagersystem där vi jobbar framför dataskärmar. Visst kan det förekomma särskilda serviceuppgifter som kräver att man är elektriker, men vi kommer fortfarande behöva plocka varor och distribuera. Jag ser inga problem med att lära upp befintlig personal till det nya lagret, säger Joakim Martinsson.

Exakt hur arbetsuppgifterna förändras är inte klart än.

– Nu blir det verkligt. Vi ska snart sätta oss och förhandla om en organisation och titta på arbetsstationer. Medarbetarna kan ansöka till olika projektgrupper för att vara med och bestämma hur vi ska jobba. Det börjar hända saker, säger Joakim Martinsson.

Åhléns ska stänga varuhus

Inom några år ska en tredejdel av Åhléns försäljning ska vara e-handel. Coronakrisen har ökat e-handeln, men minskat handeln i de fysiska butikerna så pass mycket att e-handeln inte väger upp förlusterna. Till Dagens industri säger Åhléns-chefen Gustaf Öhrn att företaget ska se över sina varuhus. I dag har bolaget 55 varuhus men de kommer att bli färre framöver. I mitten av juni blev det klart att Åhléns i Ystad med åtta anställda ska stänga igen.