– Med strejkrätten följer ett stort ansvar, speciellt i läget vi är i idag, när 8 av 10 svenskar uppmanas att inte besöka butiker. En strejk hade kostat ännu fler jobb och företag. Vi parter har tagit ett gemensamt ansvar och tagit fram ett avtal som följer märket, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Att avtalet följer det så kallade märket på 5,4 procent under 29 månader, som industrin satt upp har varit viktigt för arbetsgivarna. Hur märket ska tolkas har varit en stridsfråga.

Krävdes medling

– Vi var först ut bland de stora avtalen att tolka märket och det blev ett låst läge. Vi insåg att vi behövde kalla in medlare för att lösa upp situationen. 

Trots att Svensk Handel är nöjda med att löneökningarna följer märket så anser arbetsgivarorganisationen att det kommer att bli svårt för många företag att ta kostnaden.

Ola Axelsson, förhandlingschef på Svensk Handel.

– Märkets höga nivå kommer att bli en utmaning för många handelsföretag. För dem som verkligen drabbats av krisen är kostnadsökningar av det här slaget svåra att bära, säger Ola Axelsson, förhandlingschef. 

Hårda ord inför strejken

Det har varit hårda ord mellan facket och arbetsgivarna efter strejkvarslet. Arbetsgivare har anklagats för att kartlägga anställdas facktillhörighet och uppmanat anställda som inte är med i facket att jobba som vanligt under strejken – något som facket uppfattat som försök till strejkbryteri. 

– Jag hoppas att vi ska kunna läka relationerna. Det är viktigt att vi är överens om vad som gäller i händelse av strejk. Jag vet att det varit utmaningar på vissa arbetsplatser. Som arbetsgivare har man ju även ansvar för de oorganiserade och för att se till att de får lön. Det var väldigt skönt att det inte blev strejk och att vi nu kan fokusera på det positiva där ute, säger Karin Johansson.