Jag läser med ett småleende på läpparna Helene Björkmans senaste krönika om att torka spyor och guida turister.

Igenkänningsfaktorn är total. Som handelsanställd förväntas vi ta emot allt det våra kunder slänger mot oss. Från livshistorien av den 90-åriga damen som inte har någon annan att prata med till den arga kunden som inte lyssnar när jag lugnt försöker förklara att varan hon håller i handen kommer från en annan butik (det syns på prisetiketten) och hon kan inte returnera den hos oss.

Jag har alltid dragit gränsen vid vad som är personligt. Anser du som kund att du blivit felbehandlad och tar ut det på företaget så är det ok. Men när det övergår till personangrepp då blir du tillsagd att lämna. Tyvärr är det inte alla som vet var gränsen går.

Min mormor sa alltid till mig att jag borde bli präst eller psykolog. Jag jobbar inom handeln, det är i stort sett samma sak!

Danne