”Det är bara att tugga i sig.” Det fick Andrea och hennes kolleger höra när ledningen hyvlade deras tjänster i skönhetsbutiken. Sedan i höstas har Handels ombudsmän haft över 400 förhandlingar om hyvlingar. Arbetsgivaren säger att hyvling är ett sätt att rädda affären. Men ombudsmännen upplever att arbetsgivarna inte vill ha dialog. Till och med när facket har kommit med förslag där hyvling går att undvika, så lyssnar de inte.

Ja, det är kris på vissa håll i handeln, och företag kan behöva ta till drastiska åtgärder. Alla fattar det. Men när hyvlingar genomförs okänsligt så påverkas relationerna. Och det kostar, både för anställda och arbetsgivare.

När ska företag förstå vad man vinner på att behandla människor som … ja, människor?

Helena Rönnberg

Andrea har förlorat flera tusen kronor i månaden. Men det är ändå inte det som är svårast, berättar hon för Handelsnytt. Nej, det är att sammanhållningen och teamkänslan är borta. ”Stämningen hos oss är hemsk nu, det är det värsta med hyvling.” 

Sånt händer när man som arbetsgivare genomför tuffa förändringar på ett respektlöst sätt. 

Sammanhållningen och teamkänslan är borta. Det är det värsta med hyvling.

Andrea, jobbar i skönhetsbutik

Vi lever inte på 1800-talet längre, och man kan hoppas att de flesta arbetsgivare i dag vet att god arbetsmiljö och bra stämning påverkar lönsamheten, de kan rentav vara framgångsfaktorer.

Att ha en bra dialog är en del av det. Så den arbetsgivare som bemöter sin personal med kommentarer som ”det får ni bara tugga i er” får vara beredd på att betala priset för det, med minskad sammanhållning, ökad risk för ohälsa och att personalen tappar lusten att ge det lilla extra.

När ska företag förstå vad man vinner på att behandla människor som … ja, människor?