Chanels lyxbutik anmäls för trakasserier mot anställda
I vintras skrev lyxmärkeskedjan Chanel på för kollektivavtal i Sverige. Ett halvår senare anmäls butiken i Stockholm för mobbning och trakasserier.
– De är måna om sitt varumärke, det borde de även vara om sina anställda, säger facket.
Det målades upp som en stor framgång för facket när det ikoniska modehuset Chanel skrev på för kollektivavtal i februari i år. Avtalet garanterar både löneökningar och ob-tillägg för kedjans anställda i Sverige.
Trots att avtalet föranleddes av ett strejkvarsel tyckte Handels då att förhandlingarna var konstruktiva.
– Det är riktigt, riktigt kul, sa Petter Gustafsson, gruppchef på Handels i Stockholm, till Handelsnytt i vintras.
Kränkningar i flaggskeppsbutiken
Men kontakterna mellan Chanel och facket tog inte slut där. Nu visar det sig att arbetsmiljön länge varit ett problem, framförallt på flaggskeppsbutiken i Stockholm.
Enligt en anmälan som nu skickats till Arbetsmiljöverket handlar det om grova anklagelser gentemot HR, butiksledning och olika anställda. Händelserna involverar både mobbing, trakasserier och kränkande särbehandling.
– Det finns en lång historik av dålig arbetsmiljö där en anställd anser sig vara utsatt av sin närmaste chef, men också av andra kolleger och chefer inom bolaget, säger Julie Aobadia, regionalt skyddsombud och ombudsman på Handels i Stockholm.
– Chanel hävdar motsatsen och menar att chefer och anställda känner sig utsatta av kollegan i fråga. Det finns andra som stämmer in i den bilden. I nuläget pratar de knappt med varandra.
Vill inte ta hjälp av företagshälsa
Enligt Julie Aobadia har företaget sagt att man ska vidta vissa åtgärder. Bland annat ska de genomföra personalintervjuer och utbilda sina chefer.
Men när det gäller kravet att ta in företagshälsa så duckar Chanel.
– Oavsett vad som har hänt så har de det övergripande ansvaret för arbetsmiljön. Men de vill hålla det internt och inte ta in extern hjälp, säger Julie Aobadia och fortsätter:
– De är måna om sitt varumärke, det borde de även vara om sina anställda
För att komma tillrätta med problemen i butiken kräver Handels även en ordentlig riskbedömning, följd av en åtgärdsplan.
Handelsnytt har upprepade gånger försökt nå Chanel och dess HR-chef Maria Simons. Dock utan framgång.
Fakta: Modehuset Chanel
Chanel grundades 1910 av Gabrielle ”Coco” Chanel. Namnet Coco kommer från hennes korta karriär som varietésångerska i början av 1900-talet.
Chanel har blivit världsberömda inom modevärlden, bland annat för parfymen Chanel No.5 och för att man introducerat klänningen ”den lilla svarta”. Chaneldräkten och handväskan med guldfärgad kedja är andra ikoniska plagg från Chanel.
Chanel har drygt 50 anställda och 12 butiker i Sverige. Sju ligger i Stockholm City, ytterligare en på Arlanda, två butiker i Malmö samt två butiker ligger i Göteborg.