Jag och min make närmar oss pension. Vi har sparat och gnetat ett helt arbetsliv och hade fått ihop ett betryggande kapital. Nu såg vi fram mot ett behagligt liv efter att vi slutat jobba: fräscha upp huset, köpa ny bil, skämma bort barnbarnen.

Då slog id-kaparna till. Plötsligt en dag saknades sammanlagt en miljon kronor från våra gemensamma konton, plus min åldrige svärfars konto som vi också sköter.

”Smishing”

När vi undersökte saken insåg vi att det måste ha skett något lurt när min make några dagar tidigare uppmanats att uppdatera sitt Bank-ID. Han hade fått ett sms med en länk som verkade gå till banken, men som antagligen gav bedragare tillgång till hans inloggning. Stora belopp hade förts över till konton i andra banker. Denna typ av sms-bedrägeri kallas ”smishing”. Polisen utreder brottet men har svårt att spåra pengarna.

Vilken tur att vi har Handels medlemsförsäkring, tänkte jag och kontaktade Folksam. Hemförsäkringen täcker id-stöld utan självrisk och den drabbade ska få hjälp med att begränsa skadorna.

Tji fick vi

Men tji fick vi. Försäkringsbolaget kan hjälpa till att stoppa bedrägeriet och bestrida fordringar. Folksam uppger att de i de flesta fall lyckas få alla betalningskrav avskrivna. Men försäkringen ger ingen ersättning om pengar redan dragits från ditt bankkonto, vilket var fallet för oss. Om inte polisen lyckas få fast bedragarna är vår sparade miljon borta för alltid.

Detta är inte unikt för Folksam, utan verkar vara vanligt i flera försäkringsbolag. Men jag vill att Handels medlemmar och andra försäkringstagare ska veta att det som kallas försäkring mot id-stöld inte skyddar mot att få sina bankkonton länsade på stora belopp.

Öka säkerheten

Jag anser att bankerna som står bakom Bank-ID måste öka säkerheten så att det blir avsevärt svårare för bedragare att komma över nyckeln till alla våra besparingar.

Jag vet att vi inte är ensamma – år 2020 anmäldes 218 000 bedrägeribrott. Ändå är det svårt att leva med skammen över att ha blivit lurad. Det borde finnas ett forum där vi kan prata av oss och stötta varandra.

Jag hoppas att min berättelse kan få fler att tänka till. Lita inte blint på banker och Bank-ID. Och tro inte att försäkringen mot id-stöld skyddar dina pengar.