Trafik- och väderleksförhållandena innebär en fara för cykelbuden, menar ombudsmannen och huvudskyddsombudet Fredrik Ståhlberg. Han meddelade företagsledningen om skyddsstoppet under tisdagsmorgonen.

– Jag kan tycka att de själva ska ta ansvar och fundera på om de verkligen ska ha den här typen av verksamhet ute nu. De borde själva ha fattat det här beslutet. Det är viktigt, säger Fredrik Ståhlberg.

”Teoretiskt kan man cykla”

Han fick ett mejlsvar tillbaka från chefen på Mathem om att chefen själv varit ut och inspekterat och inte tyckte att det var någon fara. Men vägunderlaget och trafiken kan skilja sig väldigt mellan de olika gatorna, säger Fredrik Ståhlberg.

– Teoretiskt sett kan man nog cykla på de här gatorna. Faran ligger i att möta annan trafik som glider över gatorna, säger Fredrik Ståhlberg.

Is och snö på gatan utanför Mathem Express lokaler på Södermalm i Stockholm.
Det är halt på gatorna på Södermalm i Stockholm där Mathems cykelbud arbetar.

Uppmanar fler fackförbund att agera för cykelbuden

Han förstår att det sticker ut att just Mathems cykelbud inte får ge sig ut i snövädret, när till exempel Postnords och Volts anställda är ute. Men de andra cykelbuden ingår inte Handels avtalsområde, och därför kan inte Handels lägga skyddsstopp på dem.

– Att cykla på de här gatorna är livsfarligt. Då kan man tycka att andra fackförbund ska agera också. Men det är även en resursfråga. Det finns otroligt många områden att bevaka.

Därför är det viktigt att det finns lokala skyddsombud som kan agera direkt på sin arbetsplats, tillägger han.

– Samtidigt är det impopulärt hos arbetsgivarna med skyddsstopp, så jag förstår de lokala skyddsombud som inte vågar ta de besluten.

Mathem: ”Vi är trygga med våra rutiner”

Vid det förra skyddsstoppet sa Magnus Hallin, som är logistikchef på Mathem Öst, till Handelsnytt att stoppet lagts innan företaget hunnit agera, och att medarbetarnas trygghet är av största vikt för Mathem.

– Vi är trygga med att våra rutiner fungerar när det gäller riskbedömning och att säkra en god arbetsmiljö, sa Magnus Hallin då.

Det senaste skyddsstoppet låg till klockan 8.00 följande dag.