”H&M:s metoder känns som att gå tillbaka 100 år”
Vi på H&M-butikerna känner att det räcker nu. Det har varit för mycket negativt som händer och vi kände att det räckte redan innan, skriver ”Bea”.
Ni säger att förändringarna görs för att möta kunden och deras behov. Men hur kommer det sig att det alltid är vi på butikerna som ska betala detta? Hur kommer det sig att andra företag kan driva butiker med mänskliga scheman och kontrakt som man kan leva av men inte H&M?
På H&M ska det läggas årsarbetstidschema, halvårsschema, veckoschema, dagsschema och ändå gör de om hela tiden!
Har någon räknat ut hur många timmar som läggs på detta? Det slutar oftast med att det fallerar eftersom varor inte kommer som planerat eller att något oförutsett inträffar. Så är det att arbeta i butik. Allt går inte att planera, fråga oss som är där på plats. Det är inget ni kan sitta på kontor och veta.
Vi är längst ner
Vi är ute i verkligheten hela tiden och ser hur ni på kontoren inte lyckas att få fram dom varor kunderna söker, kunderna vill ha service som ni inte planerat in i era minutiösa scheman.
Så kom inte och säg att ni vill bemöta kundernas behov. Vi har väl samma kunder att bemöta som konkurrenterna, skillnaden är att dom kan göra detta med mänskliga scheman och kontrakt att leva på.
H&M-hyvling: Detta har hänt
H&M aviserade i oktober 2022 en stor omorganisation i de svenska butikerna.
Efter förhandlingar stod det klart att 650 anställda får minskad arbetstid genom så kallad hyvling. Det vill säga färre timmar på anställningskontraktet.
Kanske något H&M skulle ta efter? Vi har länge känt att vi är längst ner i detta företags hierarki, men kom ihåg att ni aldrig kan ta av oss vår självkänsla och självförtroende även om ni försöker knäcka oss.
Era arbetsmetoder känns som att gå tillbaka 100 år i tiden. Härskartekniker och få personal att känna att dom inte betyder något.
Ni lägger scheman så att om någon slutar kliver en ny in och tar över. Det vet vi redan, vi som sett kollegor komma och gå väldigt länge nu.
Att arbeta i butik på H&M idag är att känna sig som en förbrukningsvara. Hur rimmar det med företagets värderingar om hållbarhet? Gäller inte oss personal på butikerna tydligen, oss kan man behandla som skit och sparka på så mycket man vill!