Ann kämpar för kollegorna när Mio hyvlar tjänster: ”Vi har gett av våra liv – det känns som ett svek”
Jobba 80 procent i stället för 100. Så ville Mio göra med tjänsterna på möbelbutiken i centrala Stockholm. Efter tuffa förhandlingar lyckades facket rädda några av heltiderna. Men Ann Willet, som jobbat på Mio i 18 år, är besviken på sin arbetsgivare.

Torbjörn Sjöblom och Ann Willet träffade tidigare i höst LO:s ordförande Johan Lindholm.
Ann Willet har jobbat på Mio i 18 år och är klubbordförande i butiken på Sveavägen i Stockholm.
Tidigt i våras fick hon veta att ledningen ville göra om alla säljartänster i butiken till deltid.
De skulle jobba 80 procent i stället för 100. Bara butikschefen, två säljledare och en lagerledare skulle få behålla heltiden.
– Det var väldigt oväntat. De ville inte dra ner på timmarna i butiken, utan fördela om heltidarnas timmar till fler tjänster på lägre procent. För att kunna ha mer personal de tider när det är mycket folk i butiken, berättar Ann Willet.
Mios strategi liknar det som modekedjan H&M gjorde i sina svenska butiker under förra året.
Då sänkte man kontrakten för de allra flesta butiksanställda. Timmarna lades i stället över på nya deltidstjänster med få timmar på kontraktet.
Det här är hyvling
• Hyvling av arbetstid är att arbetsgivaren minskar antalet timmar på anställdas kontrakt.
• Turordningsreglerna ska följas, utgångspunkten är att den som jobbat kortast tid löper större risk att bli av med sina timmar.
• Hyvlingen gäller efter den så kallade omställningstiden. Enligt Handels kollektivavtal är den upp till nio månader för den som varit anställd länge. Men om hyvlingen sker i samband med en omplacering där tjänster förändras, exempelvis säljare där utökat ansvar försvinner, kan förändringen ske utan omställningstid.
Fick hjälp av Handels
Ann Willet vände sig till Handels Stockholmsavdelning för att få hjälp i förhandlingarna med Mio.
Där tog ombudsmännen Robin Nykvist och Josefin Salminen tag i saken.
– Oftast när det handlar om hyvling av arbetstid, alltså att man skär ner på timmarna på de anställdas kontrakt, så beror det på arbetsbrist. Men här var det tvärtom så att Mio ville utöka sin organisation. De ville dra ner på alla heltider för att frigöra timmar för att kunna anställa fler, säger Robin Nykvist.
Inför förhandlingarna gick facket noggrant igenom företagets förslag på hur bemanningen skulle se ut i butiken.
Vecka för vecka, dag för dag och timme för timme.
– De ansåg att butiken på Sveavägen är så speciell eftersom den ligger mitt i city. De behöver fler personer som jobbar mitt på dagen än på morgon och kväll. Så vi la fram förslag där det var fullt möjligt att göra som de ville utan att behöva dra ner på timmar, säger Mariana Arntsen, ombudsman på Handels Stockholmsavdelning och den som höll i den centrala förhandlingen.
Förslag om raster
Fackets förslag innebar bland annat att personalen skulle kunna ta sina raster omlott, att vissa arbetspass skulle börja tidigare för att någon skulle kunna packa upp varor och frigöra tid för andra att ta hand om kunder i butiken.
Men företaget sa nej.
– Deras förslag började i fel ände med att de hade bestämt sig för att dra ner på kontrakten. De borde ha gjort en ordentlig bemanningsplanering först, för att se hur butikens behov såg ut. Då hade kanske slutresultatet blivit annorlunda, säger Robin Nykvist.
Till slut, efter flera månaders lokala och centrala förhandlingar, blev det ändå en ny organisation i butiken med färre heltider än innan.
Till skillnad från Mios ursprungliga förslag så fick två säljare behålla sin heltid. Ytterligare två fick gå ner till 90 procent i stället för till 80.
– Det har ändå blivit sämre för oss alla. Först var det sagt att schemat för oss med 80 procent skulle läggas så vi bara jobbar fyra dagar i veckan, men så har det inte blivit. I stället jobbar vi lika många dagar som förr, men kortare pass. Det här går ju emot kollektivavtalets skrivningar om att normen ska vara heltid, säger Ann Willet.
Letar andra jobb
Hon berättar att arbetskamrater som jobbat länge i butiken nu ser sig om efter andra jobb.
Någon har känt sig tvungen att flytta till en billigare bostad. Arbetsglädjen var ett tag helt borta och det var rörigt i butiken.
– Många kände sig svikna och kränkta efter att ha jobbat i kanske tio år i den här butiken och alltid varit lojala. Vi har gett av våra liv, det är mina timmar på jorden som jag säljer till arbetsgivaren, och så får jag det här tillbaka. Det kändes som ett svek. Och är du över 40 eller 50 så är det svårt att hitta nytt jobb i dag.
”Behöver jobba till 69”
Själv är Ann Willett 66 år och har inte så många år kvar i arbetslivet.
Hon berättar att hon haft chefer som tyckt att hon skulle gå ner i arbetstid för att hon är så gammal.
Nu jobbar hon 80 procent efter en långtidssjukskrivning. Hon har haft ett schema med ledighet två dagar i följd, för att klara återhämtningen.
Men så blir det inte med det nya schemat.
– På sikt skulle jag vilja gå ner i arbetstid, men jag har bott och pluggat utomlands så jag behöver nog jobba till 69. Det känns tungt. Men samtidigt så har stämningen på jobbet börjat bli bättre igen, och jag trivs ju med hur vi jobbar tillsammans och för varandra.
Mio: Inget lätt beslut
Ledningen för Mio vill inte bli intervjuade av Handelsnytt. Men vd Björn Lindblad svarar på våra frågor via mejl.
1.Varför sänkte ni heltidstjänsterna på Sveavägen till 80 procent?
Det har verkligen inte varit ett lätt beslut, medarbetarna är vår viktigaste resurs. Vi har vänt på varje sten och försökt göra allt vi kan för att vara så tillmötesgående som möjligt. Även om beslutet är tufft är det nödvändigt för att butiken ska kunna vara kvar på sikt. För att klara av vår affär måste vi ha medarbetare i butiken när kunderna är där.
Parallellt med omorganisationen så har vi även fört en tät dialog med fastighetsägaren kring nya hyresvillkor. Mios ägare har visat stor investeringsvilja i vår butik i City och har under lång tid täckt upp för butikens underskott.
2.Tidigare har ni gjort på samma sätt i Haninge – är det här en modell som ni planerar genomföra i fler butiker?
Det finns inga sådana planer. Detta är en sista utväg när alla andra alternativ är uttömda. Vi hoppas såklart slippa göra detta igen.
3.Butiksanställda som vi har pratat med säger att de känner sig besvikna, kommer få svårt att försörja sig på den lägre lönen och överväger att sluta – vad säger du om det?
Jag har full förståelse för alla som påverkas. Det har varit en sista utväg för att få butiken att överleva på sikt. Tufft och otroligt tråkigt, men tyvärr nödvändigt.