Risk för paketkaos efter Black Friday
Posthanteringen i butikerna sätts på svåra prov i samband med Black Friday och jul, då e-handen väntas slå nya rekord.
Black Friday som infaller i morgon innebär starten för julhandeln och en stor topp i e-handeln. Var tredje julklapp köps i år på nätet, enligt E-barometern från bland andra HUI Research. Varor för 6,4 miljarder kronor ska lämnas ut av paketombud som i de flesta fall finns i butiker. Postnord talar om ”vansinniga volymer” och har manat företag till noggranna förberedelser för att undvika kaos.
På Ica Malmborgs Limhamn i Malmö är man beredd på anstormningen, enligt Handels klubbordförande Kennet Andersen.
– Jag tror vi reder oss hyfsat, men visst är det hög belastning. Kötiden i posten kan bli tio-femton minuter, säger han.
På hans arbetsplats har postavdelningen byggts ut i flera etapper och det finns reservutrymmen på lagret. Förbutiken där posten finns håller öppet från 7 till 22 och bemanningen är fördubblad när det behövs. Många som jobbar i kassan har kompetens så att de kan hoppa in i posten.
Många paketombud räknar med minst en fördubbling av paketmängden i samband med Black Friday och julhandeln jämfört med normal belastning. Två av tre butiker har vidtagit åtgärder för att öka kapaciteten, enligt en undersökning i tidningen Market. Men var fjärde ombud säger sig inte vara redo för den ökade paketmängden.
– Det krävs bra system från posten och att arbetsgivaren jobbar med organisationen. Det vore självmål om man inte såg till att det finns utrymme, bemanning och rätt kunskaper, säger Kennet Andersen.
Han tillägger att hans arbetsplats är en stor butik med 100 anställda och rejäla utrymmen, som haft möjlighet att växa och utvecklas som postombud.
– Det är nog svårare för mindre butiker.
Fakta
Handel för 5 miljarder på Black Friday
Black Friday infaller fjärde fredagen i november. Traditionen kommer från USA där den är kopplad till thanksgiving-helgen och anses vara starten på julhandeln.
I Sverige handlades reavaror för 3,6 miljarder kronor under Black Friday 2016. I år tror Postnord att fredagens omsättning blir 5 miljarder i butiker och e-handel.
I år har var tredje handlare någon form av kampanj i samband med Black Friday, enligt Svensk Handel. Bland e-handlare är andelen ännu högre.
Julhandeln ökar i år med 3 procent, enligt HUI Research. E-handeln ökar cirka 14 procent.
Vartannat paketombud har frigjort extra utrymme inför Black Friday och julhandeln, enligt en undersökning i tidningen Market. Var tredje har anlitat extra personal.
Postnord har sedan förra året vidtagit flera åtgärder för att möta den ökade paketmängden. 75 nya ombud har tillkommit, och 250 ombud har fått mobila skanningsenheter.