Butik i Kalix har problem med arbetsmiljön
Personalen gråter och det är arbetsvägran att ha en annan åsikt än chefen. Det hävdar facket som kräver att arbetsmiljön förbättras på en butik i Kalix. Butiksägaren tillbakavisar kritiken.
– Arbetsmiljön är under all kritik. De anställda mår väldigt dåligt, säger ombudsmannen Daniel Ericsson som även är regionalt skyddsombud.
Handels har skickat en kopia på sitt krav på förbättring till Arbetsmiljöverket, i en så kallad skriftlig anmälan. Här skriver facket bland annat att en anställd varit sjukskriven på grund av den dåliga psykosociala arbetsmiljön, att personalen ofta gråter på jobbet och att de ska skriva under en blankett om arbetsvägran när de inte tycker som chefen.
Butiksägaren medger att en anställd fått en skriftlig tillrättavisning, för att denne inte ville göra de arbetsuppgifter som ägaren sagt åt den anställde att göra. Och enligt butiksägaren blev stämningen tryckt i butiken sedan en anställd sagts upp.
– För den enskilde är det ju fruktansvärt. Det förstår jag. Men jag måste tänka på lönsamheten i företaget och vi var övertaliga. Jag skulle ha behövt säga upp för två år sedan men jag har inte gjort det förrän nu, säger butiksägaren till Handelsnytt.
Två anställda måste gå ner i tid och nya rutiner har införts i butiken. Ägaren har också tagit över ansvar för schemaläggning, även det med hänvisning till lönsamheten.
– Jag har en underbar personal som har drivit den här lilla butiken länge. Men jag måste styra upp nu annars kanske vi måste göra ytterligare besparingar.
Butiksägaren kommer att ta hjälp utifrån för få bukt med problemen.
Ägaren har fram till 11 juli på sig att skriftligen berätta för facket hur problemen ska lösas. Annars kommer Handels att begära att Arbetsmiljöverket tar över ärendet.
– Jag tror att arbetsgivaren inser allvaret i detta. Jag har goda förhoppningar om att förbättringar kommer ske, säger Daniel Ericsson.