Det var i påskveckan som de anställda fick stänga butiken, sätta en lapp på dörren ”Stängt tills vidare” och gå hem.
– Jag får utslag som kliar, blir lättare förkyld, har ont i huvudet. Det är inte bara jag som har problem och vi tror det beror på möglet, säger Peter Sjöblom, en av de fyra anställda.

Allt började med att Handels regionala skyddsombud gick en skyddsrond i butiken, vilket är en undersökning av arbetsmiljön. Bara under den stunden fick skyddsombudet själv en allergisk reaktion. Hon kontaktade Arbetsmiljöverket och inspektioner har gjorts och prover tagits. Arbetsgivaren har fått tid på sig att åtgärda möglet, men det har inte blivit bättre.
– Arbetsgivaren har inte tagit initiativ till åtgärder, han borde gjort det för flera år sedan. Att stänga en butik hör inte till vanligheterna, men personalen mådde så himla dåligt och vi vill inte utsätta dem för risker, säger Benny Johansson, Arbetsmiljöverkets inspektör.

De anställda ska nu på hälsoundersökningar. Butiken får inte öppna, och de får inte gå till jobbet, förrän möglet är sanerat. Butiksägaren Charles Nordström säger att han vill behålla lokalen, men inte butiken.
– Jag tänker ta dit hantverkare och öppna en färghandel under annat namn. Kanske öppnar jag något provisoriskt under tiden, vi får se. Flens Färg och Golv går nog i konkurs, säger han.

Fakta

Fortfarande rätt till lön

Om en butik stänger av exempelvis arbetsmiljöskäl har de anställda enligt Handels fortfarande rätt till lön, så länge de inte är uppsagda.
-- Det är inte personalens fel att de inte kan jobba, det är arbetsgivaren som valt att inte åtgärda det han ska, säger Madeleine Nilsson, ombudsman och regionalt skyddsombud på Handels Västeråsavdelning.

Går butiken i konkurs gäller däremot andra regler. Då står den statliga lönegarantin för inkomsten.