Birgitta Sandin är en av sex heltidsanställda på Coop Konsum i Leksand som har fått beskedet att hon ska sägas upp och återanställdas på deltid. Deltidstjänsterna ligger på runt sju timmar mindre i veckan och Birgitta Sandin har räknat ut att hon skulle få 3-4000 kronor mindre i månaden.
Coops syfte är att fördela heltidstjänsterna på fler deltider.
– Skandalöst, ingen av oss ställer upp på att de ska kunna anställa personer ”vid behov” på bekostnad av våra timmar och löner. Tidigare i år fick vi en lönehöjning som för första gången var riktigt bra. Nu ska den tas bort med råge. Och snart får man bara stämpla upp till heltid i 75 dagar. Det handlar om vår överlevnad också, säger Birgitta Sandin.
Att gå till jobbet när det är allt annat än julstämning känns inte kul, tycker hon. Men samtidigt känner hon att det är skönt att allt kommit ut i offentlighetens ljus.
– Vår lojalitet har en gräns den också. Och nu är den nådd.
Handels ombudsman Roger Hemming tänker inte låta Coop stå oemotsagt. Han säger att han aldrig varit med om något liknande och reagerar på att de drar ner på timmar för heltidare för att kunna ta in ”fler skallar”, eller fler ”ring-och-springare” som han också kallar det.
– Man utarmar bara yrkeskunskap, men deras motiv är väl att få in yngre med lägre timlön. Om de inte drar tillbaka uppsägningarna överväger vi att begära skadestånd. Enligt min mening följer de inte lagen eftersom de genomför uppsägningar utan samråd med oss, och för att arbetsbrist inte är en saklig grund till uppsägning när man tänker anställa fler. Vi har alltid haft en bra relation med kooperationen, men nu har det skett en värderingsförskjutning.
”Åtgärden har inte någonting med butikens resultat att göra. Det är en personalorganisatorisk fråga. Coop menar att vi ska ha fler medarbetare på mindre tid i butiken”, säger butikschef Kjell-Åke Bälter till Dalademokraten, och berättar vidare att beslutet kommer centralt ifrån. Coops regionsansvarige personalspecialist Björn Jigander vill inte svara på frågor från Handelsnytt, men informationschefen Magnus Frisk säger att detta är en nödvändig förändring.
– De är formellt uppsagda, men kommer att återanställas direkt, på färre timmar. Coop Konsum i Leksand är en försöksbutik för många heltidstjänster, men det har gjort det svårt att få ihop schemana. I den bransch vi är i med långa öppettider är det svårt att ha en hög andel heltidsanställda, man måste ha fler antal personer för att klara bemanningen i både kassa och butik, säger Magnus Frisk.