– För att höras, profilera oss. Först var vi inne på lokal-tv, men de tog inte in reklam från facket. Och hur det än är med reklamradio så lyssnar ungdomar i stor grad på det. Reklamen går på Rix fm och den snurrar ofta i bilen och på många arbetsplatser, det är sällan P1 som snurrar där. De två jinglarna vi har är något som är ständigt återkommande, man blir påmind.

”I ena ringhörnan har vi stora tunga chefen. Han har varit med länge och blir svårslagen. I andra hörnan ser vi Lisa, 24 år, butiksbiträde och hennes chanser Ja där är fighten igång”, säger speakern. Vad finns det för likheter mellan boxning och fackligt arbete?
– Att man ska våga ta fighten. Lisa vågar gå in i boxningsringen. På samma sätt vågar man gå in till chefen och ta diskussionen när man har facket på sin sida. Det är en bra symbol. Man ska inte känna sig intryckt i ett hörn.

Är det en medlem som är speaker?
– Nej, ett proffs.

Har ni fått nya medlemmar av reklamen?
– Vi i styrelsen har fått tårta till kaffet i dag, vi hade ett plus på 68 medlemmar i februari, mest unga medlemmar. Jätteroligt. Och då tror vi att varken radioreklamen eller medlemsvärvarveckan 6 är med, det syns inte så fort i siffrorna. Men jag kan säga att när vi inte är ute, inte i radio eller på företag, då tappar vi medlemmar. Det är naturligtvis inte enbart på grund av radioreklamen, men vi tror att det ger effekt att vi hörs och syns.

Vad kostar det?
– 170 300 kronor inklusive moms för reklam från februari till slutet av november.