Förarlösa truckar på Coop-lager
Sedan mars används tolv förarlösa truckar på Coops lager i Bro utanför Stockholm. Ytterligare 20 kommer i oktober. De nya truckarna gör att mindre personal behövs. Men arbetsmiljön blir bättre.
De så kallade autotruckarna testas i ett pilotprojekt. Lagret är först i Sverige med truckarna, och de tas emot med blandande känslor från fackklubben.
– Vi får bättre arbetsmiljö, men å andra sidan är vi oroliga att effektiviseringen leder till att en del förlorar sina jobb. Men det är bättre att effektivisera och att några får gå än att säga nej till allt, och alla blir av med jobben för att våra konkurrenter kört över oss.
– Lagret byggdes 1970. Då var vi störst, bäst och vackrast. Vi kan inte vara kvar i 70-talet. Vi kan inte säga nej till utveckling, säger lagrets huvudskyddsombud Seid Alajbegovic.
Tid och personal sparas på att truckarna kör sig själva. Personalen går bredvid trucken som åker till de olika hyllplatserna med varor som ska packas. Man plockar pallen full, säger ”Klar” till trucken, och snart kommer en ny tom truck. Den fulla åker iväg för att plastas, hämta en tom pall och åka 3,6 kilometer i timmen till någon som ropat till sig den. Personalen behöver inte längre åka och hämta och lämna plockpallar eller kliva på och av trucken för att köra.
Samtidigt som det betyder mindre personal betyder truckarna mindre slit på kroppen. Så när Seid Alajbegovic jämför autotruckarna med de nära 580 manuella väger arbetsmiljön tungt. Det tycker Oscar Nyberg, som är en av dem som jobbar med autotruckarna, med.
– Framförallt är det skönt att det blir ett ryggböj mindre, vi kan höja och sänka gaffeln till rätt plockhöjd. Sen är det skönt att gå hela dagarna, det är bättre för knäna och kroppen att gå än att kliva på och av trucken. Och jag är piggare nu, det går inte att stressa, trucken håller sin egen takt. Det som är negativt är att trucken lätt kommer i vägen, den går inte att flytta så lätt. Det börjar bli bättre, men det var lite tjurigt i början.
Runt 30 personer jobbar med autotrucken i dagsläget, både frivilliga och tillfrågade. En arbetsdag med de truckarna ser annorlunda ut än med vanliga. Från att ha delat arbetstiden mellan att plocka varor och köra truck, plockar man nu hela dagen. Trucken kör sig själv.
– Det kan bli lite mycket att plocka i åtta timmar, säger Seid Alajbegovic och menar att det är minuset för arbetsmiljön.
Personalen hinner plocka dubbelt så mycket med autotruckarna som med de manuella, men inga uppsägningar är genomförda. Men i platschef Sune Montonens kalkyl står att det behövs 18 färre heltidstjänster på 20 autotruckar.
– Det blir en minskning på personal, men risken för uppsägningar är liten, folk slutar naturligt. Men oavsett metod blir det ett reducerat antal arbetstillfällen. Det är det som är vinsten. Men det är så få tjänster, så det är ingen dramatik på en arbetsplats med 1 000 anställda, säger Sune Montonen.
Läs mer i nästa nummer av Handelsnytt!