Arbetsmiljön ger personalen näsblod
Anställda på Akademibokhandeln i Uppsala har under en längre tid arbetat i usel luft och tropisk hetta. -- Vi blöder näsblod ibland, ögonen rinner och vi upplever en överdriven trötthet. Det sociala livet efter jobbet kan man glömma för att man är så trött, säger Erika Boyden, klubbordförande. Handels har nu anmält problemen till Arbetsmiljöverket.
Klubben tog hjälp av Handels avdelning i Uppsala som anmälde den dåliga arbetsmiljön till Arbetsmiljöverket. Att det dröjt beror enligt Erika Boyden på att varken de i fackklubben eller butikschefen vetat vad de ska göra – arbetsmiljöproblemen har påtalats till såväl arbetsgivare som fastighetsägare, men utan direkt resultat.
– Det har varit många turer, men för ett tag sedan fick vi bort möglet i taket och det har hjälp lite, vi är inte längre lika förkylda. Vi har hela tiden haft stöd av butikschefen som har pratat med fastighetsägaren om problemen, säger Erika Boyden.
Roger Sundin är butikschef på Akademibokhandeln och han välkomnar anmälan till Arbetsmiljöverket.
– Jag hoppas att de hör av sig snart och att de kan hjälpa oss när vi pratar vidare med fastighetsägaren. Vi kan ge personalen fläktar och vi ska ta hjälp utifrån av en miljökunnig person för att se vad som kan göras för att förbättra arbetsmiljön, men vi kan inte bygga om ventilationssystemet själva, det måste hyresvärden göra.
I början av våren installerade fastighetsägaren Atrium Ljungberg en ny kylanläggning i gallerian för att få ner temperaturen. Men personalen har inte märkt någon skillnad och under försommaren blev situationen värre. I början av juli anmälde Handels avdelning i Uppsala problemen till Arbetsmiljöverket. I anmälan skriver de att ” temperaturen är onormalt hög det inte är ovanligt att temperaturen överstiger 30 grader under eftermiddagarna”.
Fastighetsägaren Atrium Ljungberg vill inte kommentera fastighetens arbetsmiljö till Handelsnytt. Jan Hammarling, marknadsområdeschef på Atrium Ljungberg, säger endast att ”de har en utredning som jobbar med det” och hänvisar till arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön.
Enligt Arbetsmiljöverket bör temperaturen vid lätt inomhusarbete ligga mellan 22 och 24 plusgrader. Om lufttemperaturen varaktigt överstiger 26 plusgrader ska arbetsplatsen undersökas närmare. Det är arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön. Även fastighetsägaren har ett ansvar och Arbetsmiljöverket kan förbjuda att fastigheten hyrs ut om det finns brister i arbetsmiljön.