E-handeln ökade under april-juni med 21,1 procent jämfört med samma period förra året. Det visar e-barometern vilken är en undersökning från HUI, Posten och Svensk distanshandel.
E-handeln kommer att växa kraftigare än butikshandeln, tror man. Men prognosen är att e-handeln under 2008 ändå bara kommer att utgöra 4 procent av den totala detaljhandeln och Jonas Arnberg på HUI ser ingen anledning till oro bland butikspersonalen för att handeln över internet ska göra dem arbetslösa.
– Inte på många år kommer e-handeln upp till 10 procent, så den har ingen jättestor effekt på handeln som helhet. Det är annat som avgör hur en butik går. Andra butiker eller nyöppnade köpcenter är större hot, säger Jonas Arnberg.
– Det finns mycket att göra innan butiker kan skylla på att e-handeln tar kunder. I bokhandeln kan jag förstå om man gör det. Men inte annars. Butikshandeln har fortfarande fördelar. Man får kontakt med en människa, någon att prata med, service och ett kvitto.
Varor som säljer bra över internet är kläder, böcker, skivor, filmer och hemelektronik. Vanligast är att kunderna köper för 201-500 kronor vilket kan bero på att skivor, böcker och filmer ofta kostar så mycket.
Snabba leveranser är viktigt när man handlar på nätet.
49 procent av undersökningens panel vill hämta sina varor mellan klockan 9 och 18. 45 procent föredrar att hämta dem efter klockan 18.