Bra service ska ge högre lön på Jysk
Jysk ändrar sitt bonussystem. Omsättningen blir mindre viktig och servicenivå och varupåfyllning lyfts fram. Det verkar bra, när alla har kommit in i det, säger fackombudet Annica Hedberg i Karlstad.
Jysk, som bland annat säljer textilier och möbler till hemmet, har länge haft ett bonussystem som ger pengar utöver det som ingår i kollektivavtalet. De anställda kan få extra pengar om butiken är välskött och försäljningen går bra.
Nu ändrar Jysk systemet så att omsättningen blir mindre viktig när bonusen ska räknas fram. Istället lyfts bland annat servicenivå, varupåfyllning och ordningen i butikerna fram. Annica Hedberg, som arbetar i butiken i Karlstad tycker att det verkar bra.
– Om alla gör det de ska så blir det bra. Det är ju fler saker man ska göra nu och systemet är ju fortfarande ganska nytt, det tar nog ett tag innan alla får samma tänk.
Handels ombudsman Sören Söderman, som förhandlat med Jysk, är mindre positiv. Trots att företagets mål är att stimulera fler chanser till bonus så vore det bättre med ett partsgemensamt lönesystem än det ensidiga som företaget har.
– Jag gillar inte subjektiva bedömningar och inte att externa granskare kommer ut och tittar på butikerna, säger han.
Jysk har idag drygt 120 butiker i Sverige.