Sedan i maj har Coop Extra i Jakobsberg utanför Stockholm haft snabbkassor, butiken var först inom kedjan. Snabbkassor är självskanningens efterföljare och innebär att kunden själv skannar, väger och betalar. På Coop i Jakobsberg tog man bort två vanliga kassor och ersatte med sex snabbkassor. En person står vid dem, vid extrema toppar två, bland annat för legkoll.
– Sitter man i vanliga kassan och kommer hit känns det som en frihet för att man rör på sig här. Nackdelen är att man får ont i fötterna när man står länge, säger Olga Sepulveda i butiken.
Handelsklubbens ordförande Mohammad Tahwildaran säger att man därför ska stå max två timmar i rad i snabbkassorna. Trots fotbesvär ser han arbetsmiljömässiga fördelar. Snabbkassorna innebär mindre monotont och belastande arbete i de vanliga kassorna, och mer rotation. Men han saknar kundkontakten.
– Förbannade jävla maskinjävel, säger en kund intill honom.
– Jag får mindre kontakt med kunderna. De gör allt själva, går det fel frågar de, annars pratar vi inte med varandra. Det blev så när kunderna lärt sig kassorna, i början skrek alla om hjälp, säger Mohammad Tahwildaran.

75 procent av personalen jobbar i snabbkassorna, alla klarar inte stressen. Katarina Hashemi jobbar där, men tycker att det är mer stressigt än i vanliga kassan.
– Där har man en kund i taget. Här har du sex kassor på samma gång.
Butikschefen Marie Karlsson säger att hon sparar en tjänst på snabbkassorna, men att hon inte dragit ner på personal. Av tiden som blir över när kunderna gör jobbet ska personalen vara på golvet för att hjälpa kunder och packa upp varor.
– Men om någon går ner i timmar ersätter jag dem inte, och de som jobbar extra tar jag ner i tid eftersom snabbkassorna gör oss effektivare, säger Marie Karlsson.
Från centralt håll på Coop säger man att snabbkassor införs för att minska köerna. För de butiker som måste minska antalet timmar och som har snabbkassor blir det också en av flera pusselbitar när butikschefen planerar bemanning och scheman.

Inom Willys säger man att snabbkassorna ska ge kortare köer, men inte personalneddragningar utan mer arbete på golvet istället för traditionellt slitsamt kassaarbete.
– Säger man i alla fall. Tanken är säkert att spara, annars skulle man inte lägga så mycket pengar på det. Men personalneddragningar har jag inte sett än, det är så pass få butiker som har det och det är rätt nytt. Förhoppningsvis sägs inte folk upp, utan butikerna säljer mer, men ökar inte antalet timmar, säger Lars Östberg i Willys centralfackliga grupp.
Willys hemma på Sten Sturegatan i Göteborg blev i november först i Sverige med att bara ha snabbkassor i kassalinjen. Men missnöjda kunder gjorde att man nu har en traditionell och tre snabbkassor.
– De är framtidskassorna. Men kunderna var arga och sa ”Nu tar vi jobben från er, vad ska ni göra?” Så det är bra att de satte dit en vanlig kassa, också för dem med till exempel rullator, säger Maria Doubakil som jobbar i butiken.

Inom Coop och Willys är det vanligast att man tar bort vanliga kassor och ersätter med fler snabbkassor, oftast fyra eller sex. Men i sex av de tio Icabutiker som har snabbkassor har man bara kompletterat med dem, så det frigörs inte tid till golvarbete eller neddragningar, menar Håkan Karlsson som jobbar med affärsutveckling inom Ica.
– Jag har inte kunnat se personalneddragningar i någon av de tio butikerna än. Därmed kommer jag inte lova att det inte någonsin kommer ske.
Icas snabbkassor tar bara kort för att minska rånrisken. Det går att kräva kortbetalning i dem eftersom kunderna inte är vana att betala kontant i snabbkassorna, förklarar Håkan Karlsson.

Ica Supermarket Ettan i Västerås har haft fyra snabbkassor i snart en månad. Både bra och dåligt, tycker Handelsklubbens ordförande Ann-Christine Björkman.
– I framtiden kan personal bli arbetslös, men just i dag är de bra för att det inte blir sådant tryck på de vanliga kassorna. Personalen slipper stressen av att se de långa köerna.