– Det beror på ett administrativt och tekniskt problem. Vi hoppas nu att utbetalningarna ska ske så fort som möjligt. Om inte i morgon så, så fort det bara går, säger Coops informationschef Magnus Frisk.

Det var i juni 2006 när Coop sålde en butik i Södertäljetrakten som sju fast anställda själva sa upp sig. Enligt Handels blev de sju vilseledda eftersom Coop hävdade att det var enda sättet för dem att få jobb hos den nya ägaren. Men enligt lagen om anställningsskydd, las, följer personalens anställningar med i köpet av verksamheten. Personalen skulle alltså ha fått fasta anställningar i den nya butiken eller fått vara kvar inom Coop-koncernen. Därför stämde Handels Coop i Arbetsdomstolen. Enligt Coops informationschef Magnus Frisk informerade Coop de sju anställda om vad som gällde. Däremot gav Coop dem fel blankett – i stället för ett formulär att fylla i för att få ut sin lön fick de en uppsägningsblankett (Handelsnytt nr 12/2007).

I början av december gjorde parterna en överenskommelse. Skadeståndet skulle de uppsagda ha fått den 15 december. Men på grund av fel i Coops utbetalningssystem betalades inte skadeståndet ut.

– Det känns för jävligt helt enkelt. Det är som om de jävlas med oss. Jag tänker aldrig handla eller jobba för Coop mer, det kan jag säga, säger en av de uppsagda som inte vill medverka med namn.

Carolina Öhrn är jurist på LO-TCO Rättsskydd och är en av de två som för Handels räkning drivit målet i Arbetsdomstolen.
– Det är väldigt olyckligt att det blir en fördröjning av utbetalningen. Det här ska inte behöva hända. Det står klart och tydligt i överenskommelsen när pengarna skulle utbetalas.

Läs mer:
Coop-anställda som lurades på jobben får skadestånd
Ingen uppgörelse för anställda som lurades på jobbet