– Vi vet egentligen inget mer nu än när vi först fick höra om det här. Nu har vi krävt att få tillgång till allt material inför mötet i den centralfackliga gruppen nästa vecka, säger Per Ribacke, klubbordförande i på terminalen i Växjö.

Den nya lagerstrukturen innebär att alla varor ska finnas på terminalerna i Västerås och Bro och de övriga terminalerna, Umeå, Luleå, Växjö och Malmö ska bli omlastningsplatser med bara ett fåtal anställda.
– Det här handlar inte bara om våra jobb, de största förlorarna tror jag blir butikerna. Det är långt mellan Bro och Haparanda och blir det bara ett litet fel på vägen kommer hyllorna gapa tomma där, säger Patrik Andersson, klubbordförande på lagret i Umeå.
Umeå ska som Växjö bli omlastningscentral och stora delar av personalen kommer att sägas upp. Patrik Andersson beskriver stämningen som orolig och att de hittills knappt fått någon information.

Fredrik Persson, vd för Coop Logistik AB, säger att de har informerat på alla arbetsplatser om förändringarna och hur de ska genomföras, men att detaljerna ska delges facket först.
– Jag har full förståelse för de anställdas behov av information, men vi sitter i förhandlingar och jag vill inte kommentera något utanför dem, säger han

På lagret i Bro kommer inte personal att sägas upp, däremot finns beslut på att hela hanteringen av så kallat non-food ska läggas ut på andra aktörer.
– Vi har inte tillgång till alla detaljer ännu, men vi vill ju förstås rädda så många jobb som möjligt och behålla dem inom företaget, säger Martin Ångman, klubbordförande på lagret i Bro.

I Bro pågår förhandlingarna om nya ackord parallellt med mbl-förhandlingarna om nya lagerstrukturen, vilket enligt Martin Ångman sätter ackordsförhandlingarna i en rävsax.
– Hotet om att vårt jobb ska läggas ut på andra aktörer hänger över oss även i den här frågan, säger han.
De anställda på lagret i Bro jobbar i dagsläget kvar med det gamla ackordsavtalet, som sades upp av arbetsgivaren före sommaren.
Läs mer: 500 får gå från Coops lager