Så sent som i början av 2009 tog Coops lager i Växjö över fryshanteringen från Göteborg, där Frigoscandia drivit verksamheten. För att kunna utöka i Växjö tog Coop över Icas gamla fryslager i området . Men att Växjö inte var aktuellt när fryslagren skulle samlas till en ort blev klart för de anställda redan i augusti. Växjö fungerar enligt Coop inte bra geografiskt.

– Jag har förstått att vi ligger fel till. Men jag är fortfarande förvånad över att företaget väljer att bygga nytt på en tredje ort, i stället för att satsa i närheten av Bro eller Västerås, när man sagt att man vill samla ihop verksamheten. Det får en att undra vad det finns för långsiktiga planer för lagren, säger Per Ribacke, klubbordförande på lagret i Växjö.

Eftersom delar av fryslagren tidigare drivits av utomstående företag och dessutom ska inrättas i nya lokaler på ny ort, är det inte helt ologiskt för facket att verksamheten läggs ut, enligt Thomas Holm, som suttit med i centrala förhandlingarna för Handels. Men han poängterar att de helst hade sett att de kunnat behålla hela lagerverksamheten inom Coop.
– Vår ambition har hela tiden varit att det ska drivas i egna befintliga lokaler eller i anslutning till befintliga lager.

De anställda är inte garanterade att få följa med i övertagandet, men enligt Thomas Holm är det sannolikt att företaget är intresserat av att få med sig personal som kan jobbet. I slutändan blir det en fråga i de lokala förhandlingarna. Men Jyrki Koivisto, klubbordförande på fryslagret i Johanneshov, tror inte att ett utomstående företag kommer att ta hänsyn till hur länge man jobbat inom Coop.
– Risken är ganska stor att de kan handplocka vilka de vill ha med sig. Och än så längre vet vi inte ens vilka som tar över. Vi har inte sett några offerter, ingenting . Det vore väldigt intressant att veta om det är en seriös arbetsgivare som man kan tänka sig söka jobb hos, eller om det blir bemanningsföretag som står för jobbet i praktiken, säger han.

I förra veckan nådde facket och Coop en central överenskommelse om hur lagren ska drivas framöver. I överenskommelsen ingår att alla terminaler utom Bro och Västerås blir omlastningscentraler med ett fåtal som jobbar. Att dagens frysar i Växjö, Umeå och Johanneshov skulle samlas till en ort bestämdes också. Den stora stötestenen för Handels var att Coop ville lägga ut stora delar av lagerverksamheten på andra arbetsgivare och öka andelen bemanningsföretag, något facket till viss del lyckades stoppa. Men företagets planer på att lägga ut frysverksamheten blev de tvungna att acceptera.

– Hade vi inte godtagit det här så hade vi inte fått någon överenskommelse alls. Nu blir det ingen outsourcing i Bro, och det är jättebra att vi fått ett tak för hur mycket bemanningsföretag får användas inom Coops lager. Men vad det gäller fryslagren har det faktiskt inte hänt någonting. Företaget driver igenom precis som de planerade från början, så för mina medlemmar känns förstås inte den här uppgörelsen så lyckad, säger Jyrki Koivisto.

Handelsnytt har utan framgång sökt Fredrik Persson, vd för Coop logistik, för en kommentar.

Coops nya logistik

I slutet av augusti gick Kooperativa Förbundet (KF) ut med att de ska göra om hela sin lagerstruktur. Företaget ska av miljöskäl satsa på fler tågtransporter men också spara pengar genom att samla sina lager till tre platser i landet.

Alla varor ska koncentreras till lagren i Västerås, Bro utanför Stockholm, samt en ny avdelning för frysvaror som ska stå klar i Enköping i början av 2011.

Totalt beräknas 500 lagerarbetare och chaufförer tvingas sluta fram till 2011. Men eftersom företaget lovat begränsa inhyrning till 10 procent kan det innebära nya jobb i Bro och Västerås, som ska ta hand om kraftigt ökade volymer.

Lokala mbl-förhandlingar inleds nu på berörda platser. Omorganisationen och nedskärningarna ska påbörjas första kvartalet nästa år.