”Är du dum i huvudet”, ”Vad är det för idiot som gjort det här”. I flera år har de anställda på Severins möbler i Jönköping blivit kränkta genom meddelanden på lappar från sina chefer, hävdar Handels. Ingen av de anställda vågar vara med i tidningen, men en som jobbat där tidigare säger att situationen blev ohållbar.
– Varje dag när man kom till jobbet väntade man på att få se vilken lapp man fått. Det var bara elakt hela tiden, det är många som gått hem och gråtit. Det förekom också rasistiska påhopp, osmakliga kommentarer om kunder med invandrarbakgrund, säger den före detta anställde som vill vara anonym.

– Annars hade jag aldrig slutat, jag är intresserad av möbler och inredning. Men man har en värdighet, man kan inte ta vad som helst.
Den före detta anställde berättar att alla mådde ”urdåligt”, och att personalomsättningen var hög. Ungefär en anställd i månaden slutade.

Handels regionala skyddsombud kräver nu åtgärder, vilket ett skyddsombud kan göra enligt arbetsmiljölagen. Ett av kraven är att företaget ska anlita en extern beteendevetare för att komma tillrätta med kränkningarna. Utöver det menar facket att ledarskapet är otydligt. Olika chefer ger olika besked, och man kräver att det tas fram en organisationsplan där roller och mandatfördelning beskrivs. Dessutom vill man öka säkerheten vad gäller rån, hot och våld, framförallt för chaufförerna. När de kör hem möbler till kunder betalas de kontant.
– Företaget har en extremt dålig personalpolitik. De anställda är under otroligt stor press, säger Stina Josefsson, regionalt skyddsombud och Handels ombudsman.

Men Severins vd Stefan Nilsson tillbakavisar kritiken.
– Allt detta som klagomålet gäller är redan åtgärdat. Det är vad jag har att säga.

6 januari ska företaget ha gett Handels besked om hur de ska förbättra arbetsmiljön. Annars kontaktas Arbetsmiljöverket.