Läste en insändare i dag. Det var från signaturen ”Besviken” (se Handelsnytt nr 7–8). Jag är själv personalchef för ett företag med drygt 100 anställda i ett 20-tal butiker inom detaljhandel.
Självklart borde alla seriösa handlare ha kollektivavtal. Det handlar om trygghet för både företag och anställda. Signaturen ”Besviken” skriver att hennes företag inte gör det som förväntas.
Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är att verkligen veta vad de ska göra och inte gissa och tycka för mycket själv. Då blir förväntningarna troligen inte överensstämmande med verkligheten.
Våra butikschefer är i samma position som signaturen, det vill säga inte tjänstemän. Hos oss får de välja mellan en veckas (fem arbetsdagar) extra semester eller full ob-ersättning. Våra butikschefer väljer full ob, det andra skulle de förlora på, eftersom de jobbar ganska många lördagar och kvällar under ett år.

Varför skulle en anställd vara mer motiverad och göra ett bättre jobb, om de känner att de inte får den ersättning de har rätt till? Kommentarer som ”Är du inte nöjd, kan du sluta!” tyder på okunskap och dåligt ledarskap.
Vad tror chefen att en sådan kommentar ska åstadkomma? Man kan visst hålla koll på sina rättigheter utan att vara en ”jobbig Handelsmedlem”. Ödmjukhet, tydlighet och god kommunikation är hemligheten till bra samarbete.