Hon tävlar om att bli Sveriges bästa kassörska
Sveriges bästa kassörska, det låter väl inte så dumt? En av de fem som tävlar om titeln är Barbro Wennerlund på Hemköp i Göteborg.
Tidningen Hemmets Journal har nyligen instiftat ett pris, som ska gå till Sveriges bästa kassörska. En av de fem finalister som sållats ut av tidningens redaktion bland 250 förslag är Barbro Wennerlund som arbetar på Hemköp i centrala Göteborg.
– Mina kunder hade ju talat om detta länge, finns det ingen tävling där man kan rösta på bästa kassörska, då skulle jag rösta på dig. Så jag tipsade dem om att de skulle nominera mig till den här tävlingen, den sista augusti var sista dagen. Och de har skrivit så fina saker.
Barbro Wennerlund jobbar ibland i förbutik och delikatess och butiken har rotationssystem men på grund av artros blir det mest arbete i kassan, där hon trivs bra.
– Det som gör att jag är en bra kassörska är att jag aldrig tar med mig mina bekymmer till jobbet. Och jag känner ju mina kunder efter femton år i samma butik. Jag behandlar alla kunder lika. Det är ju så att kunden har till 99 procent rätt. Om en kund säger att en vara har ett visst pris så får jag ju tro dem, det kan ju vara vi som missat med prismärkningen. Jag måste ju kolla men får jag inte tag på någon så tror jag på kunden. Det är mycket viktigt att kunden är nöjd.
Till skillnad från de flesta kollegor i branschen arbetar hon heltid och det är inte omöjligt att hon arbetar några år till, trots att den ordinarie pensionsåldern närmar sig.
– Jag trivs bra och pratar alltid med kunderna, det är det inte alla som gör. Många går ju till min kassa när de ser att jag sitter där. Jag är alltid glad, jag är nog ganska glad som person.
Under hösten kommer alla fem kvarvarande i tävlingen att presenteras i Hemmets Journal.
– Jag hoppas förstås på vinst, men det är ju helt fantastiskt att bara vara bland de fem utvalda. Nu kommer ju hela familjer fram till mig på jobbet, tävlingen har blivit en snackis och de tipsar sina kompisar på datorn.
Priset delas ut för första året och vinnaren presenteras strax innan jul. Kommande år ska andra yrkesgrupper lyftas fram.
– Tanken är att rikta strålkastarna mot människor som inte annars syns så mycket. Priset är på 50 000 kronor varje år. Vi valde kassörskor för att de träffar mycket folk, tjänar inte så bra men är väldigt viktiga för sin arbetsgivare och för kunderna. Vi har bett läsarna skicka in namn och 250 förslag kom in, mest från kunder, säger Håkan Ström, chefredaktör.